การศึกษาการนำเศษคอนกรีตมาใช้เป็นวัสดุร่วมในการก่อสร้างชั้นรองพื้นทาง (A STUDY OF RYCYCLE CONCRETE TO CONCERTED IN SUBBASE COURSE HIGHWAY MATERIALS)
Abstract
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณสมบัติของดินลูกรังที่ปรับปรุงคุณภาพด้วยซีเมนต์ปอร์ตแลนด์ประเภท 1 ผสมด้วยเศษคอนกรีตเหลือทิ้งจากการก่อสร้างเพื่อใช้ในการก่อสร้างชั้นรองพื้นทาง โดยใช้ดินลูกรังจากบ่อยืมในอำเภอศรีรัตนะ จังหวัดศรีสะเกษ กำหนดสัดส่วนระหว่างดินลูกรังและเศษคอนกรีตที่ร้อยละ 10 15 และ 20 โดยน้ำหนัก ทำการทดสอบตามมาตรฐานของกรมทางหลวง ผลการวิจัยพบว่า ดินลูกรังที่นำมาใช้ในการทดลองมีดัชนีความเหนียว 14.63 ความถ่วงจำเพาะ 2.75 เมื่อบดอัดแน่นแบบสูงกว่ามาตรฐานได้ความหนาแน่นแห้งสูงสุด 2.24 กรัมต่อลูกบาศก์เซนติเมตร ที่ปริมาณความชื้นที่เหมาะสมร้อยละ 5.90 และเป็นดินประเภทกรวด หลังจากนั้นทำการปรับปรุงคุณภาพดินลูกรังด้วยซีเมนต์ที่ร้อยละ 5 ในทุกอัตราส่วนทดสอบเพื่อทดสอบหาค่า C.B.R. จากการทดสอบดินลูกรังปรับปรุงคุณภาพด้วยซีเมนต์ผสมเศษคอนกรีตผ่านเกณฑ์ชั้นรองพื้นทางตามมาตรฐานวัสดุชั้นรองพื้นทางของกรมทางหลวงทุกอัตราส่วนผสม และมีกำลังอัดสูงขึ้นตามจำนวนครั้งในการบดอัด ดังนั้นจึงมีความเป็นไปได้ในการนำเศษคอนกรีตใช้เป็นวัสดุร่วมในการก่อสร้างชั้นรองพื้นทาง คำสำคัญ: วัสดุรองพื้นทาง เศษคอนกรีต การปรับปรุงคุณภาพดิน The purpose of this research is to study the behavior of lateritic-soil improved by Portland cement type 1 and recycle concrete for subbase course materials. The Sisaket province lateritic-soil sample were used and mixed with concrete recycle by 10 15 and 20% by weight, and test were instead regarding to standard of highway testing of materials. The result was found that. The natural physical properties of lateritic-soil are as flowing, the plastic index value is 14.63 specific gravity is 2.75, maximum dry density using modified proctor compaction test is 2.24 gm/cm3, optimum moisture content is 5.90% and this soil is classified as GW (gravel) type. After that the lateritic-soil was improved by Portland cement type 1 with 5% by weight. The California bearing ratio (C.B.R.) found that. Every sample test are pass standard of highway subbase course materials and compressive strength vary on blow of compaction test, so that, there is a possibility to used concrete recycle into subbase course materials in highway construction. Keywords: Subbase course materials, Concrete recycle, Soil improvementDownloads
References
Wasan Punsung, Baramate Wannapooti, Kritsana Pensomboon, and Jirarote Sukonrat. (2010, November). Durability and Strength of Cement-Treated Base Highway Materials. KU Journal of Engineering, 23(74), 75-86.
Jaturonk Saowapakpiboon, Dennes T. Bergado, and Thanawarath Kritpuckkrapong. (2017, August 18). Increasing Engineering Properties of Laterrite Soil by Using Portland Cement Type 1 and Chemroad. Retrieved May 30, 2018, from http://www.chemroad.com/th
Phanuwat Suriyachat, and Tadapong Pratomvong. (2003, July). Delayed Time Effect before Compaction on Strength of Soil Cement and Soil Cement with Renolith. KMUTT Research and Development Journal, 26(3), 311-321.
Methawee Chaosuan, and Weerakasate Suanpaka. (2018, July). Improvement Lateritic Soil in Nan Province by using Fuji Beton and Natural Rubber Latex for Subbase Course Material. KU Journal of Engineering, 31(2), 61-68.
Bandit Thongkham. (2014, November). A Study of Utilizing Construction Waste as Coarse Aggregates. NCTeched07. pp. 169-174. Bangkok: KMUTNB.
Sathitphong Wongsa-nga, and Apha Sathonsaowaphak. (2018, January). Optimum Usage of Recycle Concrete with Different Particle Size for Compressive Strength of Mortar Plastering. SWU Journal of Science and Technology, 10(19), 136-143.
Pongsak Jittabut. (2019, April). The Mechanical Properties and Thermal Conductivity of Concrete Block from Agricultural Waste. The Journal of KMUTNB, 29(2), 342-351.
Supap Treethanya. (1999). A Study of Recycle Concrete Use to Coarse Aggregate: Case study Not Reainforcement Drainage pipe. Nakorn Prathom: Graduate Thesis Mahidol University.
Arnon Tonsaipetch. (2013). A Study of Recycle Concrete for Crushed Rock Soil Aggregate Type Base. Ubonratchatani University: Graduate Thesis of Civil Engineering.
Apichat Kampala, Suksan Horpibulsuk, Weera Ploykrajang, and Weerapan Deesawat. (2010). Improvement of Unconfined Compressive Strength and California Bearing ratio of Laterritic Carbide Residue and Fly Ash. Bangkok: Department of Highway.
Niroth Ngueanprom. (2010, March). Study on Properties of Laterite Soil Portland Cement and Slag Mix as a Pavement Materials. RMUTP Research Journal, 4(1), 25-31.
Department of Highway. (2012). Design of Soil Cement. Bangkok: Department of Highway.
Department of Hiway. (2012). Hand Book : Soil and Aggreate Test. Bangkok: Department of Hiway.
Panich Voottipruex. (2019). Ground Improvement Techniques. Bangkok: King Mongkut's University of Technology North Bangkok.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 วารสารมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ (สาขาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.