กระบวนการพัฒนาทักษะการสื่อสารสุขภาพของนิสิตคณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ในรายวิชาการสร้างเสริมสุขภาพ Skills Development Process of Health Communication for Nursing Students, Srinakarinwirot University, in Health Promotion Course
Abstract
Objective: To study skills development process in health communication inthe dimension of using language, convey, and information technology, inHealth Promotion course for Nursing Students, Faculty of Nursing,Srinakarinwirot University. Method: In this qualitative research, 19 secondyearnursing students enrolling the Health Promotion course in the secondsemester, academic year 2013, were key informants. Data were collectedby means of in-depth interview, participatory and non-participatoryobservation, group discussion, and documentary review. Content analysiswas used to analyze the data. Results: Five major themes of the skillsdevelopment process in health communication for the nursing student wereemerged namely 1) Enhancing conception in general and details of learningprogram, 2) Promoting concepts and principles by understanding theoreticalconcept of health communication, 3) Building team-work for participatorylearning process, 4) Strengthening self-confidence by improving healthcommunication skills in using language, convey, and informationtechnology, and 5) Creating learning from real situation via the assignmentof health promotion activities based on target population or problems.Conclusion: Findings serve as a guide to arrange teaching and learning ofother nursing courses to enhance health communication skills for nursingstudents to provide health care to people effectively.Keywords: health communication, learning and teaching, nursing students,health promotionDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Issue
Section
Original Research Article - นิพนธ์ต้นฉบับ
License
ลิขสิทธิ์ (Copyright)
ต้นฉบับที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารนี้ถือเป็นสิทธิ์ของไทยเภสัชศาสตร์และวิทยาการสุขภาพ การนำข้อความใด ๆ ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งหรือทั้งหมดของต้นฉบับไปตีพิมพ์ใหม่จะต้องได้รับอนุญาตจากเจ้าของต้นฉบับและวารสารก่อน
ความรับผิดชอบ (Responsibility)
ผลการวิจัยและความคิดเห็นที่ปรากฏในบทความเป็นความรับผิดชอบของผู้นิพนธ์ ทั้งนี้ไม่รวมความผิดพลาดอันเกิดจากเทคนิคการพิมพ์