ทัศนคติ และพฤติกรรมของนิสิตเภสชั ศาสตร์ต่อการเรียนโดยใช้รูปแบบการนำเสนอข้อมูลยาใหม่ Attitudes and Behaviors of Pharmacy Students toward Learning Process Using New Drugs’ Presentation Model

Authors

  • ณัฐพร อยู่ปาน
  • พนิดา แจ่มผล

Abstract

วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาทัศนคติของนิสิตต่อการจัดการเรียนรูปแบบการนำเสนอ ข้อมูลยาใหม่และศึกษาพฤติกรรมการเรียนของนิสิตโดยใช้รูปแบบการเรียนนี้ วิธี การศึกษา: เป็นวิจัยเชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่างคือนิสิตคณะเภสัชศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาชีวเภสัชศาสตร์ 5 ภาค เรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2554 จำนวน 94 คน โดยส่วนหนึ่งของรายวิชานี้มีการ จัดการเรียนโดยใช้รูปแบบการนำ เสนอข้อมูลยาใหม่ เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถามทัศนคติต่อการจัดการเรียนและพฤติกรรมการเรียนโดยใช้รูปแบบ ดังกล่าว เก็บข้อมูลโดยให้กลุ่มตัวอย่างตอบแบบสอบถามด้วยตนเองและวิเคราะห์ ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและการวิเคราะห์ถดถอยอย่างง่าย ผลการศึกษา: กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง (ร้อยละ 81.9) ศึกษาสาขาเทคโนโลยีเภสัช ภัณฑ์ (ร้อยละ 70.2) นิสิตมีทัศนคติที่ดีต่อการเรียนรูปแบบการนำเสนอข้อมูลยา ใหม่โดยมีคะแนนเฉลี่ยทัศนคติต่อด้านอาจารย์และเพื่อน (4.10  0.48) มากกว่า ด้านการจัดการเรียนการสอน (3.83  0.43) และด้านทรัพยากรการเรียนรู้ (3.38  0.49) นิสิตมีพฤติกรรมการเรียนที่ดี มีคะแนนเฉลี่ย 2.39  0.21 เพศและสาขา ที่ศึกษาไม่มีผลต่อทัศนคติต่อรูปแบบการเรียนและพฤติกรรมการเรียนที่ระดับ นัยสำคัญ 0.05 นอกจากนี้ ทัศนคติต่อการจัดการเรียนรูปแบบนี้สามารถทำนาย พฤติกรรมการเรียนของนิสิตได้ร้อยละ 31.1 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (P < 0.001) สรุป: นิสิตมีทัศนคติที่ดีต่อการจัดการเรียนรูปแบบการนำเสนอข้อมูลยา ใหม่และมีพฤติกรรมการเรียนที่ดี อาจารย์และเพื่อน กระบวนการจัดการเรียนการ สอน และแหล่งข้อมูลที่ใช้ประกอบการเรียน เป็นปัจจัยสำคัญที่ส่งเสริมให้นิสิตมี ทัศนคติที่ดีต่อการเรียนรูปแบบนี้ คำสำคัญ: รูปแบบการสอน, ทัศนคติ, พฤติกรรมการเรียน, นิสิตเภสัชศาสตร์   Abstract Objective: To determine pharmacy students’ attitudes on learning process based on new drugs’ presentation model and to examine the learning behavior of the students regarding to this model. Method: The subjects were 94 pharmacy students at Srinakharinwirot University who registered for Biopharmacy 5 course in the second semester of academic year 2011. In this course, one learning process was the new drugs’ presentation model. Self-administered questionnaire measuring attitudes toward this learning model and learning behavior of the students was used. Data were analyzed using descriptive statistics and simple linear regression. Results: Most students were female (81.9%). The majority was currently studying Pharmaceutical Sciences major (70.2%), as opposed to the Pharmaceutical Care major. The students had positive attitudes toward this learning process. The mean score of attitudes on lecturers and friends (4.10  0.48) was higher than course management (3.83  0.43) and learning resources (3.38  0.49). The learning behavior of students were good (mean score of 2.39  0.21). There was no statistically significant difference between gender and their major regarding attitudes and learning behavior of the students (P < 0.05). The attitudes on learning process model significantly predicted 31.1% of variance in the students’ learning behavior (P < 0.001). Conclusion: The students had a good attitude on new drugs’ presentation model and a good learning behavior. The lecturers and friends, course management and learning resources were the important factors that helped promote the students’ attitudes on this model. Keywords: learning process model, attitudes, learning behavior, pharmacy students

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2013-04-01