การเรียนรู้ตลอดชีวิตสำหรับทักษะการวิจัย: ลักษณะเฉพาะของหลักสูตรดุษฎีบัณฑิตนานาชาติวิศวกรรมศาสตร์เภสัชกรรม Lifelong Learning for Research Skills: An Exclusive Feature of the Ph.D. International Program in Pharmaceutical Engineering
Abstract
บทคัดย่อ วัตถุประสงค์: เพื่อ 1) ศึกษาสภาพ ปัญหา ความต้องการ ของนักศึกษาหลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาวิศวเภสัชกรรม (หลักสูตรนานาชาติ) มหาวิทยาลัยศิลปากร เกี่ยวกับการพัฒนาทักษะการวิจัย 2) นำเสนอแนวทางและออกแบบวิธีการจัดการเรียนรู้ตลอดชีวิตเกี่ยวกับการพัฒนาทักษะการวิจัยที่เหมาะสม วิธีการศึกษา: การวิจัยและพัฒนานี้ดำเนินการในช่วงสิงหาคม 2566 ถึงตุลาคม 2567 แบ่งเป็น 4 ขั้นตอน ได้แก่ 1) วิเคราะห์สภาพ ปัญหา และความต้องการ 2) สร้างกรอบแนวคิดจากข้อสรุป 3) พัฒนาแนวทางการเรียนรู้ตลอดชีวิต และ 4) ทดลองใช้ เลือกตัวอย่างแบบเจาะจง ประเมินผลด้วยสถิติเชิงพรรณณาและประเมินความพึงพอใจ 5 ระดับ ผลการศึกษา: A) พบสภาพ ปัญหา และความต้องการ จากการศึกษาเอกสารและสนทนากลุ่ม 8 คน ที่เลือกจากผู้บริหาร อาจารย์ ศิษย์เก่า และนักศึกษา B) กำหนดองค์ประกอบที่เกี่ยวข้องกับความรู้และทักษะด้านการวิจัยได้ 4 องค์ประกอบ คือ ความสามารถด้านวิธีการวิจัย ด้านการใช้ภาษาอังกฤษ ด้านการนำเสนอ และด้านการจัดการความเครียด ตามลำดับ โดยผู้เชี่ยวชาญ 3 คนเห็นว่าด้านวิธีการวิจัยสำคัญที่สุด C) พัฒนาแนวทางการเรียนรู้ตลอดชีวิต โดยมุ่งเน้นการเรียนรู้ด้านวิธีการวิจัยเป็นทักษะสำคัญ โดยใช้ “สัญญาการเรียนรู้” 6 ขั้นตอน คือ ตั้งเป้าหมายการเรียนรู้ (Goals) พิจารณาดูข้อมูล (Investigation) เพิ่มพูนการฝึกฝน (Practice) สะท้อนผลการเรียนรู้ (Reflect and Evaluate) นำไปสู่การปรับปรุงและพัฒนา (Improve and development) สรรหาประโยชน์เพื่อใช้จริง (Share and Contribute) ผู้ทรงคุณวุฒิเห็นว่าทุกขั้นตอนเหมาะสมและมีคุณภาพในระดับมากที่สุด D) ทดลองใช้กับนักศึกษาในหลักสูตร 5 คน สัญญาการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการวิจัยสอดคล้องกับหลักสูตรและความรู้ความเข้าใจของนักศึกษาร้อยละ 96.00 ความพึงพอใจต่อการใช้สัญญาการเรียนรู้มีค่าเฉลี่ย 4.77 ซึ่งอยู่ในระดับมากที่สุด สรุป: สัญญาการเรียนรู้ 6 ขั้นตอนช่วยพัฒนาความสามาถในการเรียนรู้ และควรใช้เพิ่มความสามารถในด้านภาษาอังกฤษ การนำเสนอ และการจัดการความเครียด คำสำคัญ: การเรียนรู้ตลอดชีวิต; ทักษะการวิจัย; สาขาวิศวเภสัชกรรม; สัญญาการเรียนรู้ Abstract Objective: To 1) determine study conditions, problems, and needs of Ph.D. in Pharmaceutical Engineering (International Program) students (Silpakorn University) regarding research skill development and 2) develop guidelines and design on research skill development. Method: This research and development project was conducted August 2023 to October 2024 and divided into four steps: 1) analyzing current situation, problems, and needs, 2) creating conceptual framework, 3) constructing lifelong learning model, and 4) implementing and evaluating model in purposively selected participants. Data analyzed via descriptive statistics and 5-point satisfaction rating. Results: A) Key problems and needs were identified by document reviews and focus group of 8 participants (administrators, lecturers, alumni, and current students). B) Four core components of research knowledge and skills were defined: (1) research methodology skills, (2) English language proficiency, (3) presentation skills, and (4) stress management, which research methodology being most important, confirmed by three experts. C) Lifelong learning approach was developed with an emphasis on research skills, using a six-step "Self-directed Learning Contract" model along with: 1) set learning goals (Goals), 2) investigating resources and information (Investigation), 3) increasing practicing skills (Practice), 4) reflecting on and evaluating learning outcomes (Reflect and Evaluate), 5) improving and developing further (Improve and Development), and 6) Sharing and contributing knowledge (Share and Contribute). The 6-steps model exhibited the highest appropriateness and excellent quality evaluated by three experts. D) Model implementation with five doctoral students revealing self-directed learning contract effectively enhanced students' research skills in alignment with curriculum. Students demonstrated 96% understanding of materials and the highest level of satisfaction with self-directed learning contract (mean = 4.77). Conclusion: Six-steps of “Self-directed Learning Contract” model enhanced relevant competencies, utilization of English proficiency, presentation skills, and stress management. Keywords: lifelong learning; education; research skill; Pharmaceutical Engineering program; learning contractDownloads
References
Department of Pharmaceutical Technology, Faculty of Pharmacy, Silpakorn University. Self-assessment report at the program level for the academic year 2021: Doctor of Philosophy Program in Pharmaceutical Engineering (International Program / Revised Curriculum B.E. 2521. Nakhon Pathom. Silpakorn University.
Rattanaboon A. Concepts of lifelong learning promotion in Thai society. 2nd ed. Bangkok. Chulalongkorn University Press, 2020. (in Thai)
Toungsuwan P, Jitjarat S, Vatthanophas N. Science and art of human development prototypes. J Educ Silpakorn Univ 2020;19(2):53–68. (Accessed on Jun. 15, 2023, at https://shorturl.asia/KVt9e) (in Thai)
Faculty of Pharmacy, Silpakorn University. History. 2021. (Accessed on Jul. 24, 2021, at https://pharmacy.su.ac.th/main/history.php) (in Thai)
Faculty of Pharmacy. Silpakorn University. Curriculum PLOs. 2021. (Accessed on Jul. 24, 2021, at https://pharmacy.su.ac.th/main/admis_ gradprogD3.php) (in Thai)
Faculty of Pharmacy. Silpakorn University. Thesis detail. 2021. (Accessed on Jul. 24, 2021, at https://pharmacy.su.ac.th/main/admis_gradprogD3. php) (in Thai)
Oddi LF. Perspectives on self-directed learning. Adult Educ Q 1987; 38(1):21-23. (doi: https://doi.org/10.1177/0001848187038001003)
McAdams CD, McNally MM. Continuing medical education and lifelong learning. Surg Clin North Am 2021;101(4):703-715. (doi: 10.1016/j.suc. 2021.05.015)
Akintolu M, Letseka M. The andragogical value of content knowledge method: the case of an adult education programme in Kwa-Zulu Natal Province of South Africa. Heliyon 2021;7(9):e07929. (doi: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07929)
McMahon MF. Lifelong learning. J Trauma Nurs 2021;28(6):339-340. (doi: 10.1097/JTN.0000000000000612)
Faculty of Pharmacy. Silpakorn University. Fanpage Facebook. 2021. (Accessed on Jul. 22, 2021, at https://pharmacy.su.ac.th/main/admis_ gradprogD3.php)
Faculty of Pharmacy. Silpakorn University. Curriculum details (TQF2). 2021. (Accessed on Jul. 21, 2021, at https://graduate.su.ac.th/fileupload/ new/185_d2_20230724105133.pdf)
Faculty of Pharmacy. Silpakorn University. Faculty information. 2023. (Accessed on Jul. 20, 2021, at https://www.su.ac.th/en/faculty-pharmacy.php)
Faculty of Pharmacy. Silpakorn University. Graduate program. 2021. (Accessed on Jul. 24, 2021, at https://www.pharmacy.su.ac.th/main/ admis_gradprog.php)
Faculty of Pharmacy. Silpakorn University. Program detail summary. 2021. (Accessed on Jul. 24, 2021, at https://www.pharmacy.su.ac.th/ main/admis_gradprogND4.php)
Faculty of Pharmacy. Silpakorn University. Program structure and courses list. 2021. (Accessed on Jul. 23, 2021, at https://www.pharmacy. su.ac.th/main/admis_gradprogND4.php)
Faculty of Pharmacy. Silpakorn University. Silpakorn University's regulations on graduate studies 2021. (Accessed on Jul. 24, 2021, at https://www.pharmacy.su.ac.th/main/student_grad.php)
Burlingame BL. Guideline implementation: Positioning the patient. AORN J 2017;106(3):227-237. (doi: 10.1016/ j.aorn.2017.07.010)
Boyd EM. Contract learning. Phys Ther 1979;59(3):278-281. (doi: 10.1093/ptj/59.3.278)
Parsell G, Bligh J. Contract learning, clinical learning and clinicians. Postgrad Med J 1996;72(847):284-289. (doi: 10.1136/pgmj.72.847.284)
Jubin P. Apprendre par le contrat: un intérêt pour la professionnalisation des etudiants infirmiers [Contract learning: effects of professionalization on the student nurse]. Rech Soins Infirm 2013;(112):107-124.
Chan SW, Chien WT. Implementing contract learning in a clinical context: report on a study. J Adv Nurs 2000;31(2):298-305. (doi: 10.1046/j.1365-2648.2000. 01297.x)
McAdams CD, McNally MM. Continuing medical education and lifelong learning. Surg Clin North Am 2021;101(4):703-715. (doi: 10.1016/j. suc.2021.05.015)
Laidlaw A, Aiton J, Struthers J, Guild S. Developing research skills in medical students: AMEE Guide No. 69. Med Teach 2012;34(9):e754-e771. (doi: 10.3109/0142159X.2012.704438)
Topalov J, Radić-Bojanić B. Academic research skills of university students. Romanian J Engl Stud 2013;10(1):145-152. (doi: 10.2478/rjes-2013-0012)
Yurdal MO, Toraman Ç. Self-directed learning, academic achievement and motivation: A meta-analytical study. Alberta J Educ Res 2023; 69(2):233–253. (doi: doi.org/10.11575/ajer.v69i2.75098)
Wang MT, Smith LV, Miller-Cotto D, Huguley JP. Parental ethnic-racial socialization and children of color's academic success: A meta-analytic review. Child Dev 2020;91(3):e528-e544. (doi: 10.1111/cdev.13254)
Northeastern University. Research learning contracts. Northeastern University. London, UK. 2023. (Accessed on Jul. 24, 2023, at https:// webguru.sites.northeastern.edu/research-learning-contracts/)
Chien WT, Chan SW, Morrissey J. The use of learning contracts in mental health nursing clinical placement: An action research. Int J Nurs Stud 2002;39(7):685-694. (doi: 10.1016/s0020-7489(02)00006-8)
Ioannides AP. The nurse teacher's clinical role now and in the future. Nurse Educ Today 1999;19(3):207-214. (doi: 10.1016/s0260-6917(99) 80006-9)
Robinson JD, Persky AM. Developing self-directed learners. Am J Pharm Educ 2020;84(3):847512. (doi: 10.5688/ajpe847512)
Castleberry AN, Medina MS, Persky A, Schlesselman LS. Strategies for measuring advances in pharmacy student learning. Am J Pharm Educ 2022;86(4):8707. (doi: 10.5688/ajpe8707)
Hodgson NA, Ladden M, Madigan E, Mishan A, Montalvo W. Emerging roles for research intensive Ph.D. prepared nurses as leaders and innovators: Views from funders/sponsors. J Prof Nurs 2021;37(1):207-211. (doi: 10.1016/ j. profnurs.2020.10.003)
Downloads
Published
Issue
Section
License
ลิขสิทธิ์ (Copyright)
ต้นฉบับที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารนี้ถือเป็นสิทธิ์ของไทยเภสัชศาสตร์และวิทยาการสุขภาพ การนำข้อความใด ๆ ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งหรือทั้งหมดของต้นฉบับไปตีพิมพ์ใหม่จะต้องได้รับอนุญาตจากเจ้าของต้นฉบับและวารสารก่อน
ความรับผิดชอบ (Responsibility)
ผลการวิจัยและความคิดเห็นที่ปรากฏในบทความเป็นความรับผิดชอบของผู้นิพนธ์ ทั้งนี้ไม่รวมความผิดพลาดอันเกิดจากเทคนิคการพิมพ์