ผลของโปรแกรมการส่งเสริมความรู้ พฤติกรรม และภาวะผู้นำอย่างแท้จริงในการป้องกันโควิด-19 ของอาสาสมัครสาธารณสุขประจำหมู่บ้าน ตำบลบุฉนวน อำเภอซับใหญ่ จังหวัดชัยภูมิ Effects of Knowledge Behavior and an Authentic Leadership Enhancement Program for COVID-19 Prevention among Village Health Volunteers, Buchanuan Sub-district, Sap Yai District, Chaiyaphum Province

Authors

  • Khemika Napattaradechanon
  • Torranin Khunkhavan Faculty of Nursing, CPRU
  • Wannee Deoisres
  • Natcha Rattanu
  • Metta Yingchaiyaphom

Abstract

บทคัดย่อ                                                           วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการส่งเสริมความรู้ พฤติกรรม และภาวะผู้นำอย่างแท้จริงในการป้องกันโควิด-19 ของอาสาสมัครสาธารณสุขประจำหมู่บ้าน วิธีการศึกษา: การวิจัยกึ่งทดลองแบบศึกษากลุ่มเดียววัดผลก่อนและหลัง ตัวอย่างเป็นอาสาสมัครสาธารณสุขประจำหมู่บ้านใน ต.บุฉนวน อ.ซับใหญ่ .ชัยภูมิ 35 คน โดยเลือกแบบเจาะจง การทดลองใช้โปรแกรมการส่งเสริมความรู้ พฤติกรรม และภาวะผู้นำอย่างแท้จริงในการป้องกันโควิด-19 ช่วงกรกฎาคมถึงสิงหาคม 2565 รวบรวมข้อมูลทั่วไป และประเมินความรู้ในการป้องกันโรคโควิด-19 พฤติกรรมในการป้องกันโรคโควิด-19 ภาวะผู้นำอย่างแท้จริงในการป้องกันโรคโควิด-19 ที่ก่อนและหลังโปรแกรม ทดสอบความแตกต่างของคะแนนความรู้ พฤติกรรม และภาวะผู้นำอย่างแท้จริงฯ ก่อนและหลังโปรแกรมโดย paired sample t-test ผลการศึกษา: หลังจากได้รับโปรแกรมฯ ค่าเฉลี่ยคะแนนความรู้ พฤติกรรม และภาวะผู้นำอย่างแท้จริงในการป้องกันโควิด-19 สูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 สรุป: พยาบาลหรือบุคลากรสุขภาพสามารถนำโปรแกรมการส่งเสริมความรู้ พฤติกรรมและภาวะผู้นำอย่างแท้จริงในการป้องกันโควิด-19 ไปใช้ในอาสาสมัครสาธารณสุขประจำหมู่บ้านที่อื่น โดยให้สอดคล้องกับบริบทของชุมชนและสถานการณ์แพร่ระบาดของโควิด-19 คำสำคัญ: โปรแกรม; ความรู้; ภาวะผู้นำอย่างแท้จริง; พฤติกรรมป้องกันโควิด-19; อาสาสมัครสาธารณสุขประจำหมู่บ้าน ­­­­Abstract Objective: To examine benefits of the program to promote knowledge, behavior, and authentic leadership in preventing COVID-19 among village health volunteers. Methods: This quasi-experimental research with a single-group pre-post design had 35 village health volunteers in Buchanuan subdistrict, Sap Yai district, Chaiyaphum province selected by purposive sampling. The experimental program was conducted from July to August 2022. Demographic characteristics were collected. Knowledge, behavior, and authentic leadership were assessed before and after the program. Scores of knowledge, behavior, and authentic leadership before and after the program were compared using paired sample t-test. Results: After the program scores of knowledge, behavior, and authentic leadership improved significantly (P-value < 0.001). Conclusion: Nurses and other healthcare providers could use the program to enhance knowledge, behavior, and authentic leadership in preventing COVID-19 for among village health volunteers in other places with a concern of difference of context and COVID-19 outbreak situation. Keywords: program; knowledge; authentic leadership; COVID-19 prevention behavior; village health volunteers

Downloads

Download data is not yet available.

References

World Health Organization. Novel Coronavirus (2019-nCoV) strategic preparedness and response plan for the South-East Asia region. New Delhi. World Health House Indraprastha Estate, 2020.

Vannako P, Sunongbua A. Associations between COVID-19 vaccine and severity of COVID-19, Chaiyaphum Hospital 2021-2022. Reg Health Promot Cent 9 J 2022;16(3):1057-1069. (in Thai)

Wangchalabovorn M, Weerametachai S, Leesri T. Prevalence of post COVID-19 conditions in SARS-CoV-2 infected patients at 3-month telephone follow-up. Reg Health Promot Center 9 J 2022;16(1):265-284. (in Thai)

Center for COVID-19 Situation Administration (CCSA). Coronavirus disease 2019 (COVID-19). 2021. (Accessed on Mar. 20, 2022, at https:// media.thaigov.go.th/uploads/public_img/source/311264.pdf) (in Thai)

Division of Epidemiology, Department of Disease Control. Report on Covid-19 situation and control measures in Thailand and worldwide. 2021. (Accessed on Mar. 20, 2023, at http://www.thaincd.com/ document/file/download/knowledge/COVID19.65.pdf) (in Thai)

Chaiyaphum Provincial Health Administration Office. Covid-19 situation in Chaiyaphum. 2021. (Accessed on Jun. 21, 2022, at https://lookerstudio. google.com/u/0/reporting/e0f9f7f4-07b8-42b0-bf67-fe8ebc65a0fa/ page/z9qlC) (in Thai)

Chaiyaphum Office of Statistics. Report of Covid-19 situation. 2022. (Accessed on Mar. 20, 2023, at https://www.nso.go.th/sites/2014/ DocLib13/ด้านสังคม/สาขาสุขภาพ/วิเคราะห์โควิด19/Northeast/ chaiyaphum.PDF) (in Thai)

Munsraket K, Munsraket R, Munsraket K. New normal life and self-care techniques to strengthen immunity during the COVID-19 pandemic. J Health Nurs Educ 2021;27(1):206-218. (in Thai)

Onprasonk S, Trinnawoottipong K, Kanjanasorn P, Chaiarch K. Knowledge and practice of village health volunteers towards COVID-19 prevention, Kalasin province, Thailand. J Off DPC 7 Khonkaen 2021;28(3):83-92. (in Thai)

Wongti S. Factors affecting preventive behavior for coronavirus disease 2019 among village health volunteers, Sukhothai province. Master degree thesis. Phitsanulok. Naresuan University, 2021. (in Thai)

Jumpalai U, Nantsupawat A, Thungjaroenkul P. Head nurses’ authentic leadership and thriving at work of nurses in government university hospitals. Nurs J CMU 2022;49(2):215-227. (in Thai)

Swangsap K, Chuchuen U. Perceived self-efficacy on physical and mental health care behavior in community village health volunteers. Srinakharinwirot Res Dev J Humanit Social Sci 2019;11(22):1-12. (in Thai)

Sanitlou N, Sartphet W, Naphaarrak Y. Sample size calculation using G*POWER program. J Suvarnabhumi Technol 2018;5(1):496-507. (in Thai)

Yeunyow T, Promwong W, Kadsanit K. Knowledge, attitude and prevention behavior of Coronavirus disease 2019 (COVID-19) infection among nursing students in Boromarajonani College of Nursing, The North Eastern Region Network. Udonthani Hosp Med J 2021;29(2):204-213. (in Thai)

Bloom BS. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals, Handbook II Affective Domain. London. Longman, 1964.

Choojai R, Boonsiri C, Patcheep K. Effects of a health literacy enhancement program for COVID-19 prevention on health literacy and prevention behavior of COVID-19 among village health volunteers in Don Tako sub-district, Mueang district, Ratchaburi province. SCNet J Nurs Public Health 2021;8(1):250-262. (in Thai)

Best JW. Research in education (3rd ed.). New Jersey. Prentice-Hall, 1997.

Sikkhaphan S. Authentic and transformational leadership model of the directors of Tambon Health Promoting Hospitals affecting the effectiveness of Southern Tambon Health Promoting Hospitals: The Interaction and invariance tests of gender factor. Ph.D. thesis. Songkhla. Thaksin University, 2014. (in Thai)

Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York. W.H. Freeman and Company, 1997.

Simsiriwat W, Junprasert S, Krungkraipetch N. Effects of self-efficacy promotion on knowledge, perceived self-Efficacy and promoting thalassemia control behavior among Bangkok health volunteers. J Fac Nurs Burapha Univ 2017;25(2):94-104. (in Thai)

Kowtragool N, Danpreeda P. The effect of perceived self-efficacy promotion program on knowledge and behavior of cardiovascular diseases prevention in type 2 diabetes. J Nurs Div 2020;47(2):119-134. (in Thai)

Thiputai P, Limtragool P. Guideline improvement for health behavior modification to promote self-efficacy of pre-diabetic patients at a community in Kalasin province. Songklanagarind J Nurs 2019;39(3):123-136. (in Thai)

Champapee P, Woonghakaw M, Tadta K. The effectiveness of the self-efficacy program on knowledge, attitude, and behavior of patients with Covid-19 infection at the operating room in MahaSarakham Hospital. Mahasarakham Hosp J 2022;19(3):77-90. (in Thai)

Trainattawan W, Phianthanyakam N, Yingyoud P, Chaiwang P, Petchsuk R, Thangkratok P. Improving health literacy among elderly. J Med Health Sci 2020;27(3):131-144. (in Thai)

Junkrapor M, Chienwattanasook K. The Authentic Leadership Role Reinforcing Staff’s Work-Life Integration: a Positive Psychological Capital Perspective. J Grad School Commer Burapha Rev 2020;15(1): 59-73. (in Thai)

Nonsee P, Pornsumritchok J, Wattanakul S, Yotsurin P, Tancharoen P. Effects of teaching by using role-play in case scenario on knowledge practice and attitude of shift report with SBAR technique in 4th year nursing students of BCNC. BCN Nurs Uttaradit J 2020;12(2):26-39. (in Thai)

Downloads

Published

2024-06-30