การพัฒนากลยุทธ์การจัดการความรู้สำหรับสถาบันอุดมศึกษาเอกชน ในเขตภาคเหนือ

Authors

  • ณฐวัฒน์ พระงาม
  • ณรงค์ พิมสาร
  • ณัฐพล ชุมวรฐายี

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย 1. เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบัน สภาพความต้องการและปัจจัยส่งเสริมความสำเร็จในการจัดการความรู้ของสถาบันอุดมศึกษาเอกชนในเขตภาคเหนือ 2. เพื่อพัฒนากลยุทธ์การจัดการความรู้สำหรับสถาบันอุดมศึกษาเอกชนในเขตภาคเหนือ 3. เพื่อประเมินกลยุทธ์การจัดการความรู้สำหรับสถาบันอุดมศึกษาเอกชนในเขตภาคเหนือ การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสานวิธี วิธีดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 ศึกษาสภาพปัจจุบัน สภาพความต้องการและปัจจัยส่งเสริมความสำเร็จในการจัดการความรู้ของสถาบันอุดมศึกษาเอกชนในเขตภาคเหนือ กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้บริหาร คณบดี หัวหน้าภาควิชา อาจารย์และเจ้าหน้าที่ จำนวน 320 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ ขั้นตอนที่ 2 การพัฒนากลยุทธ์การจัดการความรู้สำหรับสถาบันอุดมศึกษาเอกชนในเขตภาคเหนือ กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 9 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง ขั้นตอนที่ 3 การประเมินกลยุทธ์การจัดการความรู้สำหรับสถาบันอุดมศึกษาเอกชนในเขตภาคเหนือ ด้านความเหมาะสมและด้านความเป็นไปได้ กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้มีส่วนเกี่ยวข้องต่อการใช้กลยุทธ์การจัดการความรู้ จำนวน 40 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอนและการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพปัจจุบันและสภาพความต้องการในการจัดการความรู้โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากปัจจัยส่งเสริมความสำเร็จในการจัดการความรู้โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก 2) การพัฒนากลยุทธ์การจัดการความรู้สำหรับสถาบันอุดมศึกษาเอกชนในเขตภาคเหนือ ประกอบด้วย 1 กลยุทธ์หลัก 4 กลยุทธ์ย่อย 24 กลวิธี 3) ผลการประเมินกลยุทธ์การจัดการความรู้สำหรับสถาบันอุดมศึกษาเอกชนในเขตภาคเหนือ มีความเหมาะสมและความเป็นไปได้โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก   คำสำคัญ: การพัฒนา, กลยุทธ์, กลยุทธ์การจัดการความรู้, สถาบันอุดมศึกษาเอกชน Abstract The purposes of this research were to: 1. study the current conditions, the preferred state and critical success factors in Knowledge Management of private higher education institutions in the Northern Region, 2. to develop Knowledge Management strategies for Private Higher Education institutions in the Northern Region, 3. to assess of Knowledge Management for Private Higher Education institutions in the Northern Region. This research is mixed methods research. Methods was conducted by 3 steps; the first stage is studying the current conditions, the preferred state and critical success factors in Knowledge Management of Private Higher Education institutions in the Northern Region. The sample consisted of administrators, major head, lecturers and 320 staffs. The qualitative information collected from questionnaires about the five levels, the second stages is to develop knowledge management strategy for private higher education institutions in the Northern Region. The sample consisted of 9 experts, the information collected from a structure interviews form, the third stages is to assess of knowledge management strategy for private higher education institutions in the Northern Region in terms of the suitability and the feasibility. The sample consisted of people involved in use of new strategy 40 people. The research instruments were a 5 rating scale questionnaire. The statistics was used in this study applying frequency, percentage, average, standard deviation, stepwise multiple regression analysis technique and content analysis. The findings revealed that 1) the current conditions and the preferred state in knowledge management of private higher education institutions was at a high level. A critical success factors in Knowledge Management was at a high level. 2) The improved strategy in knowledge management for private higher education institutions consisted of one core strategy, four sub-strategies and 24 tactics. 3) The evaluation for developed research knowledge management strategy for private higher education institutions in the Northern Region were found be appropriate and feasible in a high level.   Keywords: Development, Strategy, Knowledge Management Strategy, Private Higher Education Institutions  

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads