การพัฒนานักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายเรื่องการคิด วิเคราะห์ เพื่อเตรียมความพร้อมในการศึกษาต่อสายวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี

Authors

  • ปวัฒวงศ์ บำรุงขันท์
  • ภุชงศ์ จันทร์จิระ
  • นิกูล ชุ่มมั่น
  • ปัญจพงศ์ เจริญศรี

Abstract

บทคัดย่อ การศึกษาวิจัยพัฒนานักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายของการคิด วิเคราะห์ เพื่อเตรียมความพร้อมในการศึกษาต่อสายวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี จำเป็นอย่างยิ่งสำหรับรายวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐานและวิชาฟิสิกส์ โดยการวิจัยครั้งนี้ได้จัดโครงการพัฒนาการคิด วิเคราะห์ มีกลุ่มเป้าหมายเป็นนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายโรงเรียนร่มเกล้าวัฒนานคร รัชมังคลาภิเษก อำเภอวัฒนานคร จังหวัดสระแก้ว จำนวน 100 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ หน่วยการเรียนรู้และแบบทดสอบ ซึ่งการเรียนการสอนใช้หลักการตามทฤษฎีของ Bloom ส่วนสถิติในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย T-score และ t-test dependent ผลการวิจัยของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายที่ผ่านโครงการพัฒนา พบว่า ผู้เรียนมีการพัฒนาระดับการคิด วิเคราะห์ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับความเชื่อมั่น 0.05 แบ่งเป็นวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐานในระดับมากที่สุดมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 16.77 คิดเป็นร้อยละ 76.23 ค่า t-test เท่ากับ 16.821* และวิชาฟิสิกส์ในระดับมากมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.43 คิดเป็นร้อยละ 55.37 ค่า t-test เท่ากับ 9.884* จากการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ของแต่ละหน่วยการเรียนรู้แสดงให้ว่าพัฒนาการระดับการคิด วิเคราะห์ มีศักยภาพเพิ่มขึ้น คำสำคัญ : การพัฒนาการคิด วิเคราะห์, คณิตศาสตร์พื้นฐานและวิชาฟิสิกส์, นักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย Abstract The objectives of this research were developed for senior high school students to analytical thinking in order to the preparation to study science and technology that they are very necessary for basic mathematics and physics. This research project was developed for the purpose of senior high school that is target group. The samples were 100 students from Romklao Wattana Nakron Sakaeo Ratcharmangkalaphisek School in Watthana Nakhon District, Sa Kaeo Province. The tools were used for this study there are included learning modules and quizzes which teaching principles based on the theory of Bloom. The statistical tools used for data analyzing that were percentage, mean, average T-score and t-test dependent. The results from the evaluation and follow-up evaluation forms showed that the research of senior high school students through develop projects that outcome of instruction can enhance the ability of students to solve. There was development a high level of analytical thinking that showed the score from posttest are higher than the pretest that is calculated to be 0.05 of difference between before and after studying. The students who are trained, they are analytical thinking into basic mathematics and thinking process that are very satisfying level in average of analytical thinking was very good level x=16.77 or 76.23 percent, t=16.821*, physics in average of analytical thinking was good level x=4.43 or 55.37 percent, t=9.884*. After comparing the outcomes of each learning unit shows that the level of develop potential analytical thinking increases.   Keyword : Development Analytical Thinking, Basic Mathematics and Physics, Senior High School Student

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads