การพัฒนารูปแบบการเทียบโอนมาตรฐานฝีมือแรงงานเพื่อคุณวุฒิการศึกษาวิชาชีพ

Authors

  • อนุชัย รามวรังกูร
  • นลินรัตน์ รักกุศล

Abstract

บทคัดย่อ งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สังเคราะห์รูปแบบ และแนวทางการเทียบโอนความรู้และประสบการณ์เพื่อคุณวุฒิการศึกษาวิชาชีพในต่างประเทศ 2) ศึกษาปัจจัยเงื่อนไขของระบบการเทียบโอนมาตรฐานฝีมือแรงงานเพื่อคุณวุฒิการศึกษาวิชาชีพของสถานศึกษาทางด้านการอาชีวศึกษา และ 3) กำหนดรูปแบบการเทียบโอนมาตรฐานฝีมือแรงงานเพื่อคุณวุฒิการศึกษาวิชาชีพของสถานศึกษาทางด้านการอาชีวศึกษา  ผลการศึกษาเอกสารพบว่ารูปแบบการเทียบโอนความรู้และประสบการณ์เพื่อคุณวุฒิการศึกษาวิชาชีพในสหภาพยุโรป อังกฤษ สหรัฐอเมริกา และมาเลเซีย นั้นมีองค์ประกอบที่สำคัญ ได้แก่ ผลลัพธ์การเรียนรู้ มาตรฐานอาชีพ วิธีการวัดผล และการตรวจสอบและรับรองผล โดยการเทียบโอนความรู้และประสบการณ์นั้นมีการนำระบบการสะสมหน่วยกิตมาใช้เพื่อให้ผู้ต้องการเทียบโอนสามารถนำผลการศึกษาทั้งในระบบ นอกระบบ และตามอัธยาศัยมาเทียบโอนเป็นหน่วยกิตและเก็บสะสมไว้ใช้ในศึกษาต่อในระดับที่สูงขึ้น โดยมีหน่วยงานกลางของรัฐเป็นผู้ดูแล การศึกษาปัจจัยเงื่อนไขของระบบเทียบโอนมาตรฐานฝีมือแรงงานเพื่อคุณวุฒิการศึกษาวิชาชีพจากการเก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามความคิดเห็นจากผู้บริหารสถานศึกษา และหัวหน้าแผนกจำนวน 2,066 คน และใช้การวิเคราะห์องค์ประกอบด้วยวิธี Principal Component Analysis หมุนแกนแบบ Orthogonal ประเภท VARIMAX พบว่าปัจจัยเงื่อนไขมีความสัมพันธ์ และความเหมาะสมในการจัดกลุ่มปัจจัยอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และจัดกลุ่มปัจจัยเงื่อนไขของระบบการเทียบโอนประกอบด้วย 4 ด้าน ได้แก่ ด้านผู้บริหารสถานศึกษาอาชีวศึกษา ด้านความร่วมมือของกรมพัฒนาฝีมือแรงงานกับหน่วยงานต้นสังกัด ด้านความพร้อมสถานศึกษาอาชีวศึกษา และด้านความร่วมมือของสถานประกอบการและความพร้อมของคณาจารย์ ผลการประชุมกลุ่มผู้เชี่ยวชาญจำนวน 48 คน จากการเลือกแบบเจาะจงเพื่อการกำหนดรูปแบบการเทียบโอนมาตรฐานฝีมือแรงงานเพื่อคุณวุฒิวิชาชีพที่เหมาะสมกับประเทศไทย พบว่า รัฐจำเป็นต้องมีหน่วยงานกลางรับผิดชอบในการเทียบโอนมาตรฐานฝีมือแรงงานสู่คุณวุฒิการศึกษาวิชาชีพโดยการผ่านสารสนเทศรายบุคคล และรายสถานศึกษาอาชีวศึกษา การนำระบบสะสมหน่วยกิตมาใช้เพื่อเทียบโอนความรู้ ทักษะของผู้ที่ผ่านการทดสอบมาตรฐานฝีมือแรงงาน รวมทั้งความรู้ และประสบการณ์เดิม เพื่อเทียบเป็นหน่วยกิตและเก็บสะสมไว้ใช้ในการศึกษาต่อในระดับที่อาชีวศึกษา โดยเทียบกับสมรรถนะรายวิชา ทั้งในหมวดวิชาทักษะวิชาชีพ ทักษะชีวิต และวิชาเลือกเสรี ทั้งนี้ต้องมีการสร้างความร่วมมือระหว่างหน่วยงานที่เกี่ยวข้องเพื่อสนับสนุนการเทียบโอน คำสำคัญ: การเทียบโอน.มาตรฐานฝีมือแรงงาน, คุณวุฒิการศึกษาวิชาชีพ     Abstract The purposes of this study were to (1) synthesize the model and guidelines for accreditation of prior experiential learning for vocational education qualification in foreign countries; (2) study the supporting factors of accreditation of occupational skill standards for vocational education qualification of vocational colleges; and (3) identify an accreditation of occupational skill standards model for a vocational education qualification. The research findings from synthesized articles and research publications showed that the model of accreditation of prior experiential learning for a vocational education qualification in EU, England, U.S.A., and Malaysia were different. There are four important components such as, learning outcomes, occupational standards, assessment methods, and validation. In aforementioned countries, credit accumulations or credit bank system was used for transferring learning outcomes from formal, non-formal and informal education and transfer credits for pursuing high education. The system was under federal supervision. The second objective was conducted via a questionnaire survey. The data was collected from 2,066 school administrators, and head of education departments. The data were analyzed using Factor Analysis, Principal Component Analysis and Orthogonal rotation (VARIMAX). The findings from the survey research indicated four clusters of supporting factors which are school administrators, cooperation between Department of skill development and the affiliated agencies of vocational colleges, readiness of vocational colleges, and cooperation of entrepreneurs and readiness of vocational teachers. The focus group, consisted of 48 experts, was conducted, to identify occupational skill standards model for vocational education qualification. The outcome from the focus group was consensus. It was necessary to have a regulatory agency responsible for accreditation of occupational skill standards for a vocational education qualification by using individual and colleges’ information. A credit bank system could also be used for transferring knowledge and skill. Those workers who passed the certificate of occupational skill standards and knowledge interchange in order to further study in higher vocational education. The result also showed that it was possible for workers to compare skill and knowledge credits into competency credits for selected subjects. The selected subjects could be professional skill field, life skill or elective subjects. The collaborative between related agencies should be promoted for knowledge and skill transfer. Keywords: Accreditation, Occupational Skill Standards, Vocational Education Qualification ����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������style='font-size:14.0pt;font-family:"Browallia New","sans-serif";color:black'>in each, and overall aspects was rate at the “much” and higher than the set criteria at the level of 0.05 was statistically significant.  Keyword: academic services of higher education institutions, enhancement of learning

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads