การพัฒนารูปแบบสมรรถนะด้านการติดต่อสื่อสารของผู้นำในองค์การของธุรกิจรับเหมาบริการขนาดกลางและขนาดย่อม

Authors

  • ประนอม สุขสวัสดิ์
  • ทวีศิลป์ กุลนภาดล
  • อำนวย ปาอ้าย
  • จิระเสกข์ ตรีเมธสุนทร

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาสมรรถนะด้านการติดต่อสื่อสารของผู้นำในองค์การของธุรกิจรับเหมาบริการขนาดกลางและขนาดย่อม 2) เพื่อศึกษาองค์ประกอบสมรรถนะด้านการติดต่อสื่อสารของผู้นำในองค์การของธุรกิจรับเหมาบริการขนาดกลางและขนาดย่อม 3) เพื่อพัฒนารูปแบบสมรรถนะด้านการติดต่อสื่อสารของผู้นำในองค์การของธุรกิจรับเหมาบริการขนาดกลางและขนาดย่อม โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสมเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพและการวิจัยเชิงปริมาณ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์ผู้นำในองค์การ 8 คน การสอบถามผู้เชี่ยวชาญด้วยเทคนิคเดลฟาย 17 คน การจัดสนทนากลุ่ม 9 คน และส่งแบบสอบถามไปยังกลุ่มตัวอย่างทั้งหมดในจังหวัดฉะเชิงเทรา 430 คนจาก 430 องค์การ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่ามัธยฐาน ค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพและปัญหาด้านการติดต่อสื่อสารของผู้นำในองค์การของธุรกิจรับเหมาบริการขนาดกลางและขนาดย่อมที่มีสภาพและปัญหามากคือกระบวนการสื่อสาร รูปแบบการสื่อสารภายในองค์การ ระดับการติดต่อสื่อสาร ที่มีปัญหามากที่สุดคือความสามารถด้านการติดต่อสื่อสาร 2) องค์ประกอบสมรรถนะด้านการติดต่อสื่อสารของผู้นำในองค์การของธุรกิจรับเหมาบริการขนาดกลางและขนาดย่อมมี 3 ด้าน คือ ความสามารถหลัก ความสามารถด้านการจัดการ และความสามารถด้านการสื่อสารองค์การ 3) รูปแบบสมรรถนะด้านการติดต่อสื่อสารของผู้นำในองค์การของธุรกิจรับเหมาบริการขนาดกลางและขนาดย่อมประกอบด้วยกระบวนการสื่อสาร รูปแบบการสื่อสารภายในองค์การ ระดับการติดต่อสื่อสาร และความสามารถด้านการติดต่อสื่อสารหรือสมรรถนะด้านการติดต่อสื่อสารของผู้นำในองค์การ ผลการประเมินรูปแบบด้านความเป็นประโยชน์มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.78 อยู่ในระดับมากที่สุด ด้านความเป็นไปได้มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.89 อยู่ในระดับมาก ด้านความเหมาะสมมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.11 อยู่ในระดับมาก ด้านความถูกต้องครอบคลุมมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.00 อยู่ในระดับมาก ผลการประเมินรูปแบบรวม มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.19 อยู่ในระดับมาก คำสำคัญ: สมรรถนะ การติดต่อสื่อสาร ผู้นำในองค์การ ธุรกิจรับเหมาบริการขนาดกลางและขนาดย่อม Abstract The purposes of this study were 1) to investigate conditions and problems on communication competency of leaders in small and medium enterprises of contraction service business 2) to investigate communication competency factors of leaders in small and medium enterprises of contraction service business, and 3) to develop communication competency model for leaders in small and medium enterprises of contraction service business. This study utilized mixed methodology of quantitative and qualitative research. The researcher collected data by interviewing 8 enterprise leaders, inquiring 17 experts using Delphi technique, organizing focus group consisting of 9 members, and distributing questionnaires to the sampling group in Chachoengsao Province comprising of 430 people from 430 enterprises. The statistics used for data analysis were median, inter-quartiles ​​range, mean and standard deviation. The results of the study revealed that 1) the conditions and problems on communication competency : communication process, communication model in organization, level of communication, and capability in communication, were at maximum level. 2) communication competency factor of leaders in small and medium enterprises of contraction service business comprised of 3 aspects i.e. core competency, management competency, organization communication competency, and 3) the model of communication competency of leaders in small and medium enterprises of contraction service business comprised of communication process, communication model in organization, level of communication, and communication competency of leaders in organization. The result of the model evaluation indicated that 1) in the aspect of usefulness, the means was 4.78, which was at maximum level 2) in the aspect of feasibility, the means was 3.89, which was at high level 3) in the aspect of appropriation, the means was 4.11, which was at high level, and 4) in the aspect of accuracy and reliability the means was 4.00, which was at high level. In short, the result of the model evaluation, as a whole, the means was 4.19, which was at high level. Keywords: competency, communication, enterprise leader, small and medium enterprises of contraction service business

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

ประนอม สุขสวัสดิ์

ทวีศิลป์ กุลนภาดล

อำนวย ปาอ้าย

จิระเสกข์ ตรีเมธสุนทร

Downloads

Published

2014-01-24