การพัฒนารูปแบบการเรียนบนเครือข่ายร่วมกับการสอนแบบโครงงานเพื่อส่งเสริมทักษะการงานอาชีพช่างอุตสาหกรรมของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย

Authors

  • ชานันท์ ประภา
  • ภาสกร เรืองรอง
  • จิรพันธุ์ ศรีสมพันธุ์

Abstract

บทคัดย่อ งานวิจัยนี้วัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการเรียนบนเครือข่ายร่วมกับการสอนแบบโครงงานเพื่อส่งเสริมทักษะการงานอาชีพช่างอุตสาหกรรมของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย เพื่อทดลองใช้รูปแบบการเรียนบนเครือข่ายฯ และหาความพึงพอใจของผู้เรียนด้วยรูปแบบการเรียนบนเครือข่ายฯ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปี่ที่ 5 โรงเรียนคลองหาดพิทยาคม จังหวัดสระแก้ว ที่เรียนวิชา ง32263 หนึ่งโรงเรียนหนึ่งผลิตภัณฑ์ งานปูน ภาคเรียนที่ 2/2558  จำนวน 25 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบประเมินคุณภาพของเครื่องมือสนทนา Online Social, แบบบันทึกรายการเชิงสังเคราะห์, แบบบันทึกความคิดเห็นจากการสนทนากลุ่ม ,แบบประเมินพิจารณารูปแบบบทการเรียนบนเครือข่าย, บทเรียนบนเครือข่ายร่วมกับการสอนแบบโครงงานฯ, แบบประเมินคุณภาพของบทเรียน, แบบประเมินคุณภาพของแผนฯ, แผนการจัดการเรียนรู้, แบบประเมินคุณภาพของสื่อฯ, สื่อประกอบการเรียนบนเครือข่ายร่วมกับการสอนแบบโครงงาน,  แบบประเมินคุณภาพของแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบทดสอบก่อนเรียน-หลังเรียน, แบบประเมินคุณภาพความพึงพอใจของนักเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน  ผลการวิจัยพบว่า  1. รูปแบบการเรียนบนเครือข่ายร่วมกับการสอนแบบโครงงาน ฯ มีกระบวนการ 7 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นที่ 1 เลือกปัญหา/วิเคราะห์ (ทำความเข้าใจกับปัญหา) ขั้นที่ 2 ออกแบบ/วางกรอบ (วางแผนการแก้ปัญหา) ขั้นที่ 3 บอกวัตถุประสงค์ (แจ้งให้เข้าใจเพื่อแก้ปัญหา) ขั้นที่ 4 นำเสนอโครงงาน/ชี้แนะแนวทาง  ขั้นที่ 5 ปฏิบัติโครงงาน  ขั้นที่ 6 สรุป/ประเมินผล ขั้นที่ 7 นำเสนอผลงานโครงการ   2. การทดลองใช้รูปแบบฯ นักเรียนที่เรียนบนเครือข่ายร่วมกับการสอนแบบโครงงานฯ พบว่า ค่าเฉลี่ยของคะแนนระหว่างเรียนคิดเป็นร้อยละ 87.80 และคะแนนเฉลี่ยของคะแนนหลังเรียน คิดเป็นร้อยละ 91.40 เมื่อเปรียบเทียบประสิทธิภาพระหว่างเรียนและหลังเรียนเท่ากับ 87.80 / 91.40 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ในสมมุมติฐานคือ 90/90 และ   ผลการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน พบว่ามีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  3. ผู้เรียนมีความพึงพอใจที่มีต่อการเรียนอยู่ในระดับมาก   คำสำคัญ : บทเรียนบนเครือข่าย,การเรียนรู้แบบโครงงาน,รูปแบบการเรียนบนเครือข่ายร่วมกับการสอนแบบโครงงาน Abstract The objectives of this research were : 1) to development of study of web based instruction with a project based learning model. 2)  to implement the web based instruction with a project based learning model. and 3) to examine student satisfaction towards of using of web based instruction with a project based learning model. The sample consisted of 25 students grade 11 for Klonghadpittayakom School, academic year 2015. The research tools were an evaluation of web based instruction with a project based learning model is used to teach career enhance skill of industry for senior high school student, learning management plan, assessment of quality of conversation online social, An assessment form web based instruction, An assessment of lessons web based Instruction, Assessment of the lesson Plan, A qualitative assessment of the media, media learning of web based instruction with a project based, achievement test and the students’ were satisfied.  The results of these analyses showed that (1) the study of web based instruction with a project based learning model is used to teach career enhance skill of industry for senior high school student, consisted of 7 aspects: 1) choosing a problem /analysis  2) design / framework 3) stated purpose 4) projects proposed guidance 5) practice projects 6) summary / evaluation and 7) presentation project.    (2) implement the web based instruction with a project based learning model is used to teach career enhance skill of industry for senior high school student showed that 1) to the mean scores between study, the course 87.80% points and the mean scores posttest 91.40% 2) comparison the performance between study, the course and posttest had an efficiency index of 87.80 / 91.40, which is higher than the hypothesis index of 90/90. and achievement test of students had a significantly higher learning achievement than at the .05 level. (3) student to satisfaction of web based instruction with a project based learning model is used to teach career enhance skill of industry for senior high school student showed that  to student to effects was at high level.   Keywords : Web-Based Instruction , Project-based Learning, Study Of Web-Based Instruction With A Project-based Learning Model

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads