การออกแบบและสร้างโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบ มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม
Abstract
บทคัดย่อในการวิจัยครั้งนี้เป็นการการออกแบบและสร้างโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม โดยการหาคุณภาพ ประสิทธิภาพ และความพึงพอใจ จากกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ซึ่งก็คือ อาจารย์สอนออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษมจำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสอบถามข้อมูลทั่วไปและความคิดเห็นของอาจารย์สอนวิชาออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษมเกี่ยวกับการออกแบบและสร้างโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม, แบบประเมินคุณภาพเพื่อเลือกแบบโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม, แบบประเมินประสิทธิภาพโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม และแบบสอบถามความพึงพอใจโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม ในการวิจัยมีการตั้งสมมติฐานของโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบ มหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม มีคุณภาพในระดับดีขึ้นไป โดยมีระดับค่าเฉลี่ยของการประเมินไม่ต่ำกว่า 3.50 ประสิทธิภาพของโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม ได้จากการประเมินตามเกณฑ์มาตรฐานอุตสาหกรรมเลขที่ มอก.931-2533 ผ่านทุกเกณฑ์ และมีระดับความพึงพอใจของผู้ใช้งานโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม อยู่ในระดับมากโดยมีระดับค่าเฉลี่ยของการประเมินไม่ต่ำกว่า 3.50 ผลการวิจัยพบว่าโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม มีคุณภาพอยู่ในระดับดีมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.53 และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.52, การประเมินประสิทธิภาพของโต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ ในห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม ตามเกณฑ์มาตรฐานอุตสาหกรรมเลขที่ มอก.931-2533 ผ่านทุกเกณฑ์ และแบบสอบถามความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.37 และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานมีค่าเท่ากับ 0.47 ซึ่งสอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ คำสำคัญ: การออกแบบและสร้าง โต๊ะทำงานสำหรับอาจารย์ ห้องเรียนปฏิบัติการออกแบบAbstract: In this study, the research studied on the designing of lecturer’s desk in laboratory room at Chandrakasem Rajabhat University through the finding based on quality, its performance and satisfaction. The sample used in this study are 20 university lecturers who teach product design course at Chandrakasem Rajabhat University.Tools used in this study are: General Data Query Form and Personal Opinions of product design which regards to the designing or lecturer’s desk, Quality Evaluation Form asking about the selection of desk type for lecturer in laboratory classroom, Performance Assessment Form which evaluate the efficiency of lecturer’s desk and Satisfaction Survey Form on the design of lecturer’s desk in laboratory classroom at Chandrakasem Rajabhat University. The study is based on the hypothesis which is the desks for university lecturers in the lecturer’s desk in laboratory room has good quality with an average level of assessment not less than 3.50. The performance of the desks for university lecturers in the design-workshop room in the university is derived from the assessment criteria of Thailand Industrial Standards Institute No. TIS 931-2533 in which the said assessment is passed all the criteria and receive good satisfaction feedback from users of the desk for university lecturers in the laboratory classroom at the university with the average level of assessment not less than 3.50. From this study, it is found that the desks for university lecturers in the laboratory classroom is very good with the average assessment equals to 4.53 and has the standard deviation of 0.52. As such, the performance of the desk for university lecturers in the design-workshop room at the university is in compliance with all criteria set by Thailand Industry Standards Institute No. TIS 931 - 2533 and the satisfaction survey feedback is very high in which the average assessment level equals to 4.37 and has the standard deviation of 0.47 which match all the hypothesis that are set forth. Keyword: Designing and construction, Lecturer’s Desk, Operational Design ClassroomDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2013-07-18
Issue
Section
บทความวิจัย