ชุดจำลองปฏิบัติการเครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ
SIMULATION SET FOR OPERATING A 4 – STROKE GASOLINE ENGINE
Abstract
บทคัดย่อ งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อออกแบบและพัฒนาชุดจำลองปฏิบัติการเครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ 2)เพื่อหาประสิทธิภาพชุดจำลองปฏิบัติการเครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ3) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาโดยใช้ชุดจำลองปฏิบัติการเครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ 4) ศึกษาระดับความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อชุดจำลองปฏิบัติการเครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาระดับปริญญาตรี หลักสูตรครุศาสตร์อุตสาหกรรมบัณฑิต สาขาวิชาวิศวกรรมเครื่องกล คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ จำนวน 14 คน ซึ่งได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง ผลการวิเคราะห์ข้อมูล การสร้างชุดจำลองปฏิบัติการเครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ ประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 5 ท่าน พบว่าระดับความคิดเห็น คุณภาพดี ค่าคะแนนแบบฝึกหัด มีคะแนนเฉลี่ย (E1) คิดเป็นร้อยละ 82.25 และมีค่าคะแนนเฉลี่ยหลังเรียน (E2) คิดเป็นร้อยละ 85.23 ผลการวิเคราะห์หาค่าเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาโดยใช้ชุดจำลองปฏิบัติการเครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ พบว่าจากแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ซึ่งมีคะแนนเต็ม 40 คะแนน มีคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียนเท่ากับ 24.78 และ คะแนนเฉลี่ยหลังเรียนเท่ากับ 38.28 จึงสรุปได้ว่านักศึกษาที่ได้รับการเรียนรู้ด้วยชุดจำลองปฏิบัติการเครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ระดับความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อชุดจำลองปฏิบัติการเครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ ภาพรวมอยู่ในระดับ มาก ( =4.35, S.D = 0.39) คำสำคัญ : ชุดจำลองปฏิบัติการ, เครื่องยนต์แก๊สโซลีน 4 จังหวะ, ประสิทธิภาพ Abstract This research aims to 1) design and develop a 4-stroke gasoline engine simulation set and 2) find out the efficiency of a 4-stroke gasoline engine simulation set. 3) study the academic achievement of students using the simulator. Operating a 4-stroke gasoline engine. 4) Studying the satisfaction level of students with the 4-stroke gasoline engine operating simulation set. The sample group was undergraduate students. Bachelor of Industrial Education Program Department of Mechanical Engineering Faculty of Industrial Education Rajamangala University of Technology Suvarnabhumi, a total of 14 people, which were obtained through purposive selection. Data analysis results Creation of a 4-stroke gasoline engine operating simulation set evaluated by 5 experts. It was found that the level of opinions was of good quality and the exercise score values The average score (E1) was 82.25 percent and the average post-study score (E2) was 85.23 percent. The results of the comparative analysis of student academic achievement using a 4-stroke gasoline engine operating simulator were found. that from the academic achievement test which has a full score of 40 points, with an average score before studying equal to 24.78 and an average score after studying equal to 38.28. It can be concluded that students who learned with a 4-stroke gasoline engine operating simulation set had high academic achievement after studying. than before studying Statistically significant at the 0.05 level, the level of student satisfaction with the 4-stroke gasoline engine operating simulation set is overall at a high level (= 4.35,S.D = 0.39) Keywords : Operating simulation set, 4-stroke gasoline engine, PerformanceDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2024-12-26
Issue
Section
บทความวิจัย