เว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ

Authors

  • ชัยพร สุวรรณประสพ
  • ขวัญหญิง ศรีประเสริฐภาพ
  • ฤทธิชัย อ่อนมิ่ง

Abstract

ชัยพร สุวรรณประสพ*, ขวัญหญิง ศรีประเสริฐภาพและฤทธิชัย อ่อนมิ่ง คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ *Corresponding author e-mail: Chaiporns@g.swu.ac.th   บทคัดย่อ การศึกษาวิจัย เรื่อง การพัฒนาเว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ สำหรับนิสิตระดับปริญญา ตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) พัฒนาเว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อ การเรียนรู้ สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ 2) เพื่อศึกษาผลการใช้งานเว็บแอปพลิเคชัน วีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย 1) ครูผู้สอนและผู้เชี่ยวชาญด้านเทคโนโลยีการศึกษาจำนวน 10 คน 2) นิสิตระดับปริญญาตรีจำนวน 1 ห้องเรียน จำนวน 32 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1)       ผลการพัฒนาเว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ พบว่า เว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์ ประกอบด้วย 2 ส่วนหลัก ได้แก่ ส่วนของผู้สอนที่เป็นหน้าจอสำหรับให้ครูสร้างวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์ และส่วนของผู้เรียนเป็นหน้าจอที่ผู้เรียนเรียนรู้เนื้อหา โดยผลการประเมินคุณภาพ พบว่าด้านการใช้งานมีค่าความสอดคล้องเท่ากับ 1.00 ด้านเนื้อหามีค่าความสอดคล้องเท่ากับ 0.67-1.00 และ ด้านการมีปฏิสัมพันธ์มีค่าความสอดคล้องที่ 0.67-1.00 2)       ผลการใช้งานเว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ ผลการวิเคราะห์ความคิดเห็นของครูที่มีต่อเว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ พบว่า เว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มีความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด (= 4.57, SD = 0.56) จากการประเมินจึงสรุปได้ว่า เว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ช่วยเพิ่มประสิทธิภาพในการเรียนรู้ สามารถแบ่งเบาภาระของครูผู้สอนในการเตรียมเนื้อหาได้มากที่สุด และสามารถนำไปใช้เป็นรูปแบบการเรียนรู้ได้จริง ผลการวิเคราะห์ความคิดเห็นของนิสิตที่มีต่อเว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์ ฯ พบว่า นิสิตมีความคิดเห็นหลังใช้เว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์ ฯ ภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (= 4.51, SD = 0.56) และผลการประเมินผลงานของนิสิตหลังจากการใช้งานเว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ ประเมินโดยครูผู้สอน พบว่า ผลงานนิสิตอยู่ในระดับดีที่สุด โดยค่าคะแนนเท่ากับร้อยละ 46.57 คะแนน สรุปได้เว็บแอปพลิเคชันวีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์เพื่อการเรียนรู้ สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ สามารถนำไปใช้เป็นรูปแบบการเรียนรู้ได้จริง คำสำคัญ : การพัฒนาเว็บแอปพลิเคชัน , เว็บแอปพลิเคชัน , วีดิทัศน์ปฏิสัมพันธ์ THE DEVELOPMENT OF VDO INTERACTION WEB APPLICATION FOR LEARNING FOR UNDERGRADUATE STUDENTS, SRINAKHARINWIROT UNIVERSITY   Chaiporn Suwannaparsop*, Khwanying Sriprasertpap and Rittichai Onming Faculty of Education Srinakarinwirot University   *Corresponding author e-mail: Chaiporns@g.swu.ac.th Abstract This research study focused on the development of VDO interaction with web applications for learning among undergraduate students at Srinakharinwirot University and had the following objectives; (1) development of web applications and video interaction for learning. For undergraduate students at Srinakharinwirot University, (2) to study the results of the web applications, video applications and interactions for learning among undergraduate students at Srinakharinwirot University. The sample group used in the research; (1) ten teachers and educational technology experts, (2) There were thirty-two undergraduate students, who were analyzed in terms of mean and standard deviation. The results found that: 1)       the results of the expert opinion collection were used to calculate an IOC value using the consistency index (Index of Item Congruence) of experts to calculate the consistency index and selected the consistency index from 0.5 and up It was found that the consistency value was 0.67 - 1.00, indicating that the web application evaluation form, video application for learning could be used; 2)       the results of the opinions of teachers on web applications and video interaction for learning among undergraduate students at Srinakharinwirot University found that web applications and video interactions for learning among undergraduate students at Srinakharinwirot University with a highest level of opinion (= 4.57, SD = 0.56) Based on the assessment, it could be concluded that Web applications and video interactions for learning among undergraduate students at Srinakharinwirot University as follows (1) to help increase learning efficiency, (2) to ease the burden of teachers in preparing the content as much as possible, and can be used as a true learning style; The results of the analysis of the opinions of students on web applications and video interaction for learning among undergraduate students in Srinakharinwirot University found that the Web applications and video interactions for learning among undergraduate students at Srinakharinwirot University. There were opinions at the highest level (= 4.51, SD = 0.56). The results of student performance evaluation after using the web application, video interaction for learning For undergraduate students at Srinakharinwirot University. The evaluation of the teachers found that Web applications and video interactions for learning among undergraduate students at Srinakharinwirot University at the best level with a score of forty six dot five seven percent summary of web applications and video interactions for learning among undergraduate students at Srinakharinwirot University can be used as a true learning style.   Keywords : Web application development, Web application, Video interactive  

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads