แนวทางการจัดการนวัตกรรมการสื่อสารการตลาดการท่องเที่ยวเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้ชุมชนเป็นฐาน

Authors

  • กฤชณัท แสนทวี
  • ภัทธิรา ธีรสวัสดิ์
  • ชัชฎา อัครศรีวร นากาโอคะ

Abstract

บทคัดย่องานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์กลยุทธ์นวัตกรรมการสื่อสารการตลาด 2) สังเคราะห์รูปแบบนวัตกรรมการสื่อสารการตลาด 3) พัฒนาแนวทางการจัดการนวัตกรรมการสื่อสารการตลาดการท่องเที่ยวเชิงสร้างสรรค์โดยใช้ชุมชนเป็นฐาน โดยการวิเคราะห์ข้อมูลจากผลการวิจัยในโครงการวิจัยย่อย จำนวน 3 โครงการวิจัย ร่วมกับการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้เชี่ยวชาญด้านการท่องเที่ยวและผู้เชี่ยวชาญด้านการสื่อสารการตลาด จำนวน 8 คน ผลการวิจัย พบว่า แนวทางการจัดการนวัตกรรมการสื่อสารการตลาดการท่องเที่ยวเชิงสร้างสรรค์โดยใช้ชุมชนเป็นฐาน ได้แก่ 1) การส่งเสริมและพัฒนาศักยภาพของชุมชนแหล่งท่องเที่ยวให้ใช้สื่ออินเทอร์เน็ตและเครือข่ายสังคมออนไลน์ 2) การสนับสนุนโดยการให้ความรู้เสริมเพื่อให้ชุมชนสามารถพัฒนาความถนัดตั้งแต่ต้นน้ำ กลางน้ำ ปลายน้ำ 3) การสื่อสารการตลาดเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงสร้างสรรค์ ควรมุ่งเน้นความเรียบง่าย 4) การสื่อสารถึงประวัติศาสตร์ชุมชนและบริบทชุมชน 5) ภาครัฐและภาคเอกชนต้องส่งเสริมให้ชุมชนรวมตัวกันอย่างเข้มแข็ง โดยอาจรวมกลุ่มกันในรูปแบบสหกรณ์ 6) ผลักดันนโยบายส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงสร้างสรรค์โดยใช้ชุมชนเป็นฐานคำสำคัญ: การท่องเที่ยวเชิงสร้างสรรค์  การสื่อสารการท่องเที่ยวAbstract This quantitative research aimed to: 1) analyze the strategy of innovative marketing communication; 2) synthesize patterns of innovative marketing communication; and 3) propose guidelines on how to manage innovative marketing communication for creative community-based tourism. The data from the findings of 3 sub-research projects as well as in-depth interviews with 4 tourism experts and 4 marketing communication experts were analyzed. The research resulted in the proposed guidelines for innovative marketing communication management of creative community-based tourism including: 1) promoting and improving the tourism communities by using online media and social networks; 2) supporting the communities through education so that they can develop their aptitudes holistically;  3) launching innovative marketing communication to promote creative tourism with a focus on simplicity and stability; 4) communicating the history and the context of the communities; 5) promoting cooperation in the communities with the support of government and business sectors; and 6) enforcing policies on creative community-based tourism. Keywords: creative tourism, tourism communication

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2021-05-29

Issue

Section

บทความวิจัย