การพัฒนาตัวบ่งชี้ภาวะผู้นำแบบใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน THE DEVELOPMENT OF INDICATORS OF SERVANT LEADERSHIP FOR BASIC SCHOOL ADMINISTRATORS
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างและพัฒนาตัวบ่งชี้ภาวะผู้นำแบบใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานและเพื่อทดสอบความสอดคล้องของโมเดลความสัมพันธ์โครงสร้างตัวบ่งชี้ภาวะผู้นำแบบใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานที่สร้างและพัฒนาขึ้นกับข้อมูลเชิงประจักษ์กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานจำนวน 395 คนได้มาโดยการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมาตรประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.944 มีค่าความตรงเชิงเนื้อหาอยู่ระหว่าง 0.60 – 1.00 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป ผลการวิจัย 1. ผลการสร้างกรอบแนวคิดและการพัฒนาตัวบ่งชี้ภาวะผู้นำแบบใฝ่บริการของผู้บริหาสถานศึกษาขั้นพื้นฐานพบว่ามีองค์ประกอบหลัก 4 องค์ประกอบ และตัวบ่งชี้ จำนวน 62 ตัวบ่งชี้ดังนี้ 1)องค์ประกอบหลักด้านการเสริมสร้างพลังอำนาจ จำนวนตัวบ่งชี้ 15 ตัวบ่งชี้ 2) องค์ประกอบหลักด้านการบริการจำนวนตัวบ่งชี้ 17 ตัวบ่งชี้ 3) องค์ประกอบหลักด้านการตระหนักรู้จำนวนตัวบ่งชี้ 16 ตัวบ่งชี้ และ 4) องค์ประกอบหลักด้านความนอบน้อม จำนวนตัวบ่งชี้ 14 ตัวบ่งชี้ 2. ผลการทดสอบความสอดคล้องของโมเดลความสัมพันธ์โครงสร้างตัวบ่งชี้ภาวะผู้นำแบบใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานพบว่าโมเดลมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (Chi-square = 23.72 ค่า df = 56 ค่า P = 0.99 ค่า GFI = 0.99 ค่า AGFI = 0.98 ค่า RMSEA = 0.00) คำสำคัญ:การพัฒนาตัวบ่งชี้,ภาวะผู้นำแบบใฝ่บริการ ABSTRACT This research aimed to construct and develop indicators of servant leadership for basic school administrators, and to examine the goodness of fit of the structural relationship model of servant leadership indicators developed by the researcher with empirical data. The sample group for this study consisted of 395 administrators of basic schools in Thailand obtained through multi-stage sampling. The instrument used in collecting data for this study was a five-level rating scale questionnaire with 0.944 reliability and content validity of 0.60-1.00. The collected data were analyzed by using a computer software program Results of the study are as follows: 1. Results ofconstructing and developing of the conceptual framework and indicators of servant leadership for basic school administrators, this model consists of 4 major factors and 62 indicators as follows: 1) The majorfactor regarding Empowerment consists of 15 indicators; 2) The main factor regarding Service consists of 17 indicators; 3) The majorfactor regarding Awareness consists of 16 indicators; and 4) The majorfactor regarding Humilityconsistsof14 indicators. 2. The goodness of fit of the structural relationship model of servant leadership indicators with the empirical data reveal that the model is in congruence with the empirical data (Chi-square = 23.72, df = 56, P = 0.99, GFI = 0.99, AGFI = 0.98, and RMSEA = 0.00). Keyword :Development of indicators , Servant leadershipDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2015-06-26
Issue
Section
Articles