รูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำวิจัยในชั้นเรียนของครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษามหาสารคาม เขต 2 A MODEL OF CLASSROOM ACTION RESEARCH SKILL DEVELOPMENT FOR TEACHERS IN THE OFFICE OF MAHASARAKHAM PRIMARY EDUCATION AREA 2

Authors

  • เอกลักษณ์ บุญท้าว

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาและสร้างรูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำวิจัยในชั้นเรียน 2) เพื่อทดลองใช้รูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำวิจัยในชั้นเรียน และ 3) เพื่อตรวจสอบและยืนยันรูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำการวิจัยในชั้นเรียน การวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ระยะ คือ ระยะที่  1  ศึกษาและสร้างรูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำวิจัยในชั้นเรียน ระยะที่ 2 ทดลองใช้รูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำวิจัยในชั้นเรียนระยะที่ 3ตรวจสอบและยืนยันรูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำวิจัยในชั้นเรียน ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำวิจัยในชั้นเรียน ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบ  คือ  1) เนื้อหา  2) กลยุทธ์ในการพัฒนา  3) สื่อในการพัฒนา  และ 4) การประเมินผล ระดับความเห็นด้วยกับ (ร่าง) รูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำวิจัยในชั้นเรียนโดยภาพรวมทุกองค์ประกอบ อยู่ในระดับมากที่สุด และระดับความต้องการพัฒนาด้านการทำวิจัยในชั้นเรียนโดยภาพรวมทุกองค์ประกอบ อยู่ในระดับมากที่สุด ผลการประเมินคู่มือการใช้รูปแบบโดยผู้เชี่ยวชาญ  พบว่า โดยภาพรวมทุกด้าน มีความเหมาะสม มีความเป็นไปได้ มีความสอดคล้องและมีประโยชน์อยู่ในระดับมากที่สุด ผลการทดลอง พบว่ากลุ่มผู้ร่วมวิจัยมีผลคะแนนสูงกว่าก่อนเข้าร่วมการประชุมเชิงปฏิบัติการทุกคน  ผลการสังเกตพฤติกรรมพบว่า กลุ่มผู้ร่วมวิจัยมีการปฏิบัติอยู่ในระดับมากถึงมากที่สุด ทุกคนผ่านเกณฑ์การประเมินการฝึกผลการประเมินรูปแบบ พบว่า  อยู่ในระดับมากที่สุดและผู้ทรงคุณวุฒิให้การยืนยัน รูปแบบการพัฒนา  ยืนยันคู่มือการใช้รูปแบบ และเสนอแนะให้เพิ่มเนื้อหาด้านการสร้างและหาคุณภาพเครื่องมือวิจัย และให้ปรับระเวลาพัฒนาให้เหมาะสม คำสำคัญ : รูปแบบการพัฒนาครูด้านการทำวิจัยในชั้นเรียน ABSTRACT The objectives of this research were to study and design a model of classroom action research skill development for teachers , to try out the model on the target teachers, and to evaluate and confirm the model. The research methodology was divided into 3 steps:  Step 1 focused on contextual study and model design.  Step 2 was to tryout of a model on  twelve administrators and teachers. Step 3 focused on evaluating and confirming the model by seventeen experts. The basic statistics were used for the descriptive analysis. The research results showed that the model of classroom action research skill development for the teachers was composed of four major components:  content, strategy, materials and evaluation. The average level of the opinion of the experts towards the model was very high. The average level of the needs for the skill development of the teachers was very high. Regarding the handbook quality, the result indicated that the average level of the handbook quality based on the assessment of the experts was very high. In addition, the research result indicated that the posttest score of the trainees was higher than  that of the pretest score. The finding showed that the average level of the performance on discussion, presentation, and research design was very high, and all trainees were highly developed in action research skills. The result indicated that the average level of the appropriateness of all components regarding the assessment of the experts were very high. In conclusion, some useful suggestions are concluded that the time period should be suitable to each step, and the content  of  structure and quality of good research instrument assessment should be added  in the training course.   Key words : A Model of Classroom Action Research Skill Development for Teachers

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2015-06-26