แนวทางการจัดการความรู้ของสถานศึกษายุค New Normal สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาหนองคาย
KNOWLEDGE MANAGEMENT GUIDELINES FOR SCHOOL IN THE NEW NORMAL ERA OF NONG KHAI SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE
Keywords:
การจัดการความรู้, ยุค New NormalAbstract
บทคัดย่อ การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาองค์ประกอบและตัวบ่งชี้ ในการจัดการความรู้ของสถานศึกษายุค New Normal 2) เพื่อออกแบบแนวทางการจัดการความรู้ของสถานศึกษา ยุค New Normal โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสานวิธี (Mixed Methods Research) แบ่งออกเป็น 2 ระยะ ได้แก่ ระยะที่ 1 ศึกษาองค์ประกอบและตัวบ่งชี้ ในการจัดการความรู้ของสถานศึกษา ยุค New Normal เครื่องมือที่ใช้คือ แบบประเมินความเหมาะสมขององค์ประกอบและตัวบ่งชี้ การวิเคราะห์ข้อมูล โดยหาค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ระยะที่ 2 ออกแบบแนวทางการจัดการความรู้ของสถานศึกษา ยุค New Normal ใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างผู้ทรงคุณวุฒิ โดยการเลือกแบบเจาะจง แล้วนำข้อมูลการสัมภาษณ์มาออกแบบแนวทาง และประเมินความเหมาะสม และความเป็นไปได้ของแนวทางการจัดการความรู้ของสถานศึกษายุค New Normal การวิเคราะห์ข้อมูล โดยหาค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1.องค์ประกอบในการจัดการความรู้ของสถานศึกษา ยุค New Normal ประกอบด้วย 5 ด้าน คือ 1) การบ่งชี้ความรู้ 2) การสร้างและแสวงหาความรู้ 3) การจัดเก็บความรู้ให้เป็นระบบ 4) การแบ่งปันแลกเปลี่ยนความรู้ และ 5) การนำความรู้ไปใช้ ค่าเฉลี่ยความเหมาะสมขององค์ประกอบและตัวบ่งชี้ภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด 2.การออกแบบและประเมินแนวทางการจัดการความรู้ของสถานศึกษา ยุค New Normal ด้านความเหมาะสมโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด และด้านความเป็นไปได้โดยรวมอยู่ในระดับมาก Abstract The purposes of this research were: 1) to study the component and indicator of knowledge management for school in the new normal era of Nong Khai secondary educational service area office. 2) to develop knowledge management guidelines for school in the new normal era. The method of conducting research is divided into 3 phases by using mixed methods research. Phase 1: to study the component and indicator of knowledge management for school in the new normal era. The research instrument was assessment suitability form of the component and indicator of knowledge management. The statistics for data are analyzed by average and standard deviation. Phase 2: to develop knowledge management guidelines for school in the new normal era. The research instrument was semi-structured interviews. Then use the interview data to design guidelines and assess suitability and the possibility of knowledge management for school in the new normal era. The statistics for data are analyzed by average and standard deviation. The research findings revealed that: The components of knowledge management for school in the new normal era consisted of 5 components: 1) knowledge identification 2) Knowledge Creation and Acquisition 3) knowledge organization 4) knowledge sharing and 5) Knowledge application. The average of assessment form at a high level. 2. The overall suitability of knowledge management guidelines at highest level and the overall possibility of knowledge management guidelines at high level.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2023-09-06
Issue
Section
Articles