ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำยุคดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษา กับสมรรถนะหลักของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา มัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1

RELATIONSHIP BETWEEN DIGITAL ERA LEADERSHIP OF SCHOOL ADMINISTRATORS AND CORE COMPETENCY OF TEACHERS UNDER THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE BANGKOK 1

Authors

  • มนัสพงษ์ เก่งฉลาด
  • สมศักดิ์ เอี่ยมคงสี

Keywords:

Digital Leadership Of School Administrators, Core Competencies Of Teachers

Abstract

บทคัดย่อ             การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาภาวะผู้นำยุคดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษา ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 2) เพื่อศึกษาสมรรถนะหลักของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำยุคดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษากับสมรรถนะหลักของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้โปรแกรม G*Power เวอร์ชั่น 3.1 ได้กลุ่มตัวอย่างจากการสุ่มอย่างง่าย ตามสัดส่วนให้ครบตามจำนวน คือข้าราชการครู ปีการศึกษา 2565 จำนวน 138 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม มีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามทั้งฉบับเท่ากับ .980 และมีค่าความเชื่อมั่นของภาวะผู้นำยุคดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษาเท่ากับ .969 ค่าความเชื่อมั่นของสมรรถนะหลักของครู เท่ากับ .958 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน             ผลการวิจัย พบว่า 1) ภาวะผู้นำยุคดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษา ทั้งภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย คือ ด้านการเป็นผู้ใช้งานดิจิทัลได้อย่างคล่องแคล่ว ด้านการสร้างวัฒนธรรมการเรียนรู้ในโลกดิจิทัล ด้านการคิดสร้างสรรค์ และด้านการมีวิสัยทัศน์ทางเทคโนโลยียุคดิจิทัล 2) สมรรถนะหลักของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 อยู่ในระดับมากทั้ง 3 สมรรถนะ โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย คือ สมรรถนะการทำงานเป็นทีม สมรรถนะการบริการที่ดี และสมรรถนะการพัฒนาตนเอง 3) ภาวะผู้นำยุคดิจิทัลของผู้บริหารสถานศึกษามีความสัมพันธ์ทางบวกในระดับสูงและระดับค่อนข้างสูงกับสมรรถนะหลักของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 ตามลำดับ คือ สมรรถนะด้านการบริการที่ดี (r =.849) สมรรถนะด้านการพัฒนาตนเอง (r =.730) และสมรรถนะด้านการทำงานเป็นทีม  (r =.683) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 Abstract               The purposes of this research were for 1) to study leadership in the digital era of school administrators, under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1. 2) to study the core competencies of teachers under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1. 3) to study the relationship between the digital leadership of school administrators and teachers' core competencies, under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1. The sample size was determined by using the G*Power version 3.1 program by getting a sample group from simple random sampling according to the proportion of 138 government school teachers in academic year 2022. The tool used to collect data was a questionnaire. The reliability value of the whole questionnaire was .980 and the reliability value of the executive digital leadership was .969 The reliability value of teachers’ core competency equals to .958 The strategic used in data analysis were percentage, mean (), standard deviation (S.D.) and Pearson’s Product Moment Correlation.             The results of the research found that 1) Digital leadership of the school administrators was at the high level in the overall such as in the aspect of being a fluent digital user, creating a learning culture in the digital world, creativity and having a technology vision in digital era 2) teachers’ core competencies under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1 results were at a high level in three competencies by ordering the average from the highest to the lowest. Namely: teamwork performance, good service performance and self-development performance 3) the digital leadership of the school administrators had relatively high and quite high positive correlation with teachers’ core competencies under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1. Were good service performance (r=.849), self-development competencies (r=.730) and teamwork performance (r=.683) had a statistically significant at the .01 level.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-09-06