การประเมินโครงการระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน โรงเรียนบ้านทองมงคล สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1
Assessment of the Student Support System Program of Banthongmongkol School under the Prachuapkirikhan Primary Education Service Area Office 1
Keywords:
การประเมินโครงการ, ระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียนAbstract
บทคัดย่อ รายงานการประเมินโครงการในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ประเมินสภาพแวดล้อม (Context : C) ของโครงการเกี่ยวกับความสอดคล้องระหว่างวัตถุประสงค์ของโครงการกับนโยบายของกระทรวงศึกษาธิการ นโยบายของสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1 นโยบายของโรงเรียนและความต้องการจำเป็นของโรงเรียน 2) ประเมินปัจจัยเบื้องต้น (Input: I) ของโครงการเกี่ยวกับความเหมาะสมเพียงพอเกี่ยวกับบุคลากร งบประมาณ วัสดุอุปกรณ์ และการบริหารจัดการ 3) ประเมินกระบวนการ (Process: P) ตามกรอบแนวคิดเชิงระบบของระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน คือ 1. การพัฒนาครูและบุคลากร 2. การดูแลช่วยเหลือนักเรียนตามกระบวนการ 5 ขั้นตอน 3. การนิเทศติดตาม 4. การสนับสนุนส่งเสริม 5. การผดุงรักษาระบบ 6. การประเมินผลการดำเนินงาน 4) ประเมินผลผลิต (Product : P) ตามวัตถุประสงค์ของโครงการและผลของการดำเนินโครงการ 5) ประเมินความพึงพอใจของผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องต่อโครงการพัฒนาระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน โรงเรียนบ้านทองมงคล สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1 โดยใช้รูปแบบการประเมินตามรูปแบบซิปป์ (CIPP Model) กลุ่มเป้าหมายในการประเมินครั้งนี้ คือ ครู จำนวน 24 คน คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 13 คน โดยครูและคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) สำหรับนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 2 - ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 234 คน และผู้ปกครองนักเรียนจำนวน 234 คน ใช้วิธีการจับฉลากโดยผู้ปกครองนักเรียนใช้คู่ขนานกับตัวนักเรียนที่เป็นกลุ่มตัวอย่าง ซึ่งได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย (Sample Random Sampling) รวมกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการประเมินครั้งนี้จำนวนทั้งสิ้น 505 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามการประเมินโครงการพัฒนาระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียนโรงเรียนบ้านทองมงคล สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1 จำนวน 5 ฉบับ ได้แก่ ฉบับที่ 1 ด้านสภาพแวดล้อม มีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ .857 ฉบับที่ 2 ด้านปัจจัยเบื้องต้น มีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ .923 ฉบับที่ 3 ด้านกระบวนการ มีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ .919 ฉบับที่ 4 ด้านผลผลิต มีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ .886 และฉบับที่ 5 ด้านความพึงพอใจ มีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ .911 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Abstract The purpose of this project evaluation report is to 1) assess the environment (Context: C) of the project regarding the consistency between the project objectives and the policy of the Ministry of Education. Policy of Prachuap Khiri Khan Primary Educational Service Area Office 1. School policies and school needs 2) Assess the initial factors (Input: I) of the project regarding the adequacy of personnel, budget, materials and management. 3) Assess the process (Process: P) according to the systematic framework. of the student support system is 1. Teacher and personnel development 2. Student supervision according to the 5-step process 3. Follow-up supervision 4. Support and promotion 5. System maintenance 6. Performance evaluation 4) Evaluate the output (Product: P) according to the objectives of the project and the results of the project. 5) Evaluate the satisfaction of those involved in the development of the student care system. Ban Thong Mongkhon School Prachuap Khiri Khan Primary Educational Service Area Office 1. Using the assessment model according to the CIPP model, the target group in this assessment is 24 teachers, 13 basic education committees by teachers and basic education committees. derived from purposive sampling For 234 Kindergarten 2nd - Mathayomsuksa 3 students and 234 parents of students, the drawing method was used by the parents. The students used parallel with the sample group of students. which was obtained from simple random sampling (Sample Random Sampling), including the sample group used in this evaluation, totaling 505 people The instrument used for data collection was an assessment questionnaire for the development of the student care and support system project at Ban Thong Mongkol School. under the Prachuap Khiri Khan Primary Educational Service Area Office, Region 1, 5 copies Including the 1st edition on the environment The confidence value was equal to .857, Issue 2: Preliminary Factors. The confidence value was equal to .923, Issue 3 Process The 4th issue had a confidence value of .919, the 4th issue had a confidence value of .886, and the 5th issue was satisfaction. The reliability value was .911. The statistics used in data analysis by computer program were percentage, mean and standard deviation.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2023-09-06
Issue
Section
Articles