ประสิทธิภาพของเอกสารการสอนภาษาอังกฤษสำหรับพนักงานบริการภาคพื้นสายการบิน (THE EFFICIENCY OF A TEACHER- DESIGNED TEXTBOOK ON ENGLISH FOR AIRLINE GROUND ATTENDANT SERVICE)
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของชุดการสอนภาษาอังกฤษสำหรับพนักงานบริการภาคพื้นสายการบิน และศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาหลังใช้ชุดการสอนภาษาอังกฤษสำหรับพนักงานบริการภาคพื้นสายการบิน กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย นักเรียนระดับชั้นปริญญาตรีชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารนานาชาติของมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่ง จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ชุดการสอนภาษาอังกฤษสำหรับพนักงานบริการภาคพื้นสายการบิน แบบทดสอบก่อนเรียนซึ่งมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.79 แบบทดสอบระหว่างเรียน แบบทดสอบหลังเรียนซึ่งมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.81 และแบบสอบถามความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อการใช้ชุดการสอนภาษาอังกฤษสำหรับพนักงานบริการภาคพื้นสายการบินซึ่งมีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามทั้งฉบับเท่ากับ 0.76 ผลการวิจัยพบว่า ชุดการสอนภาษาอังกฤษสำหรับพนักงานบริการภาคพื้นสายการบินมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์การสร้างนวัตกรรมการสอน โดยมีค่าประสิทธิภาพเท่ากับ 80.35/82.90 และจากผลการตอบแบบสอบถามเพื่อวัดความพึงพอใจของนักศึกษาหลังใช้ชุดการสอน ผลการสำรวจพบว่านักศึกษาส่วนใหญ่มีความพึงพอใจต่อชุดการสอนภาษาอังกฤษสำหรับพนักงานบริการภาคพื้นสายการบิน โดยนักศึกษาส่วนใหญ่มีความพึงพอใจอย่างมากต่อชุดการสอนสูงสุดสามอันดับแรกโดยเรียงตามลำดับคือ ด้านภาษาที่ใช้ในชุดการสอนที่สามารถนำไปใช้ได้ในสถานการณ์จริง ด้านกิจกรรมทางภาษาและแบบฝึกหัดในชุดการสอนที่เป็นประโยชน์ต่อการประกอบอาชีพในอนาคต นอกจากนี้นักศึกษายังมีความพึงพอใจอย่างมากทางด้านเนื้อหา ระดับของภาษา รูปภาพ และขนาดรูปเล่มของชุดการสอน ตามลำดับคำสำคัญ: ภาษาอังกฤษเพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะ การสร้างชุดการสอน การสอนแบบเน้นเนื้อหาThis study aimed to create and determine the efficiency of a teacher-designed textbook on “English for Airline Ground Attendant Service” and to measure students’ satisfaction toward the designed textbook. The sample group was thirty 3rd year English major students at one University who enrolled a free elective course on “English for Airline Representatives”. The research instruments were the designed textbook on English for airline ground attendant service, the pretest (the reliability was 0.79), five formative tests, the posttest (the reliability was 0.81) and the questionnaire (the reliability was 0.76). The results revealed that the designed textbook on English for airline ground attendant service was efficient at 80.35/82.90. The result of the questionnaire surveying students’ satisfactions toward the designed textbook showed that most students were satisfied with the designed textbook. Moreover, they were very satisfied with the designed textbook ranking from the first top three which were the language use and expressions as they can be used in their real life situation. Secondly, they were also very satisfied with the language activities and exercises used in this material because they could apply them in their daily life and future careers. Lastly, they were very satisfied with the contents, the level of the language, the illustrations and the size of the designed textbook, respectively.Keywords: English for Specific Purposes (ESP), An Instructional Material Development, The Content-Based InstructionDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2014-09-22
How to Cite
อินต๊ะแก้ว อ., & จันทร์เสม อ. (2014). ประสิทธิภาพของเอกสารการสอนภาษาอังกฤษสำหรับพนักงานบริการภาคพื้นสายการบิน (THE EFFICIENCY OF A TEACHER- DESIGNED TEXTBOOK ON ENGLISH FOR AIRLINE GROUND ATTENDANT SERVICE). วารสารศรีนครินทรวิโรฒวิจัยและพัฒนา สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 6(11, January-June), 212–222. Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/swurd/article/view/4586
Issue
Section
บทความวิจัย