ตัวแปรที่พยากรณ์ความสำเร็จในการบริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 2
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความสำเร็จในการบริหารสถานศึกษา สถานศึกษาในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 2 เพื่อศึกษาตัวแปรที่พยากรณ์ความสำเร็จในการบริหารสถานศึกษาในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 2 และ เพื่อสร้างสมการของตัวแปรที่พยากรณ์ความสำเร็จในการบริหารสถานศึกษา ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 2 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ครูผู้สอน จำนวน 390 คน จาก 26 โรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 2 ปีการศึกษา 2559 ด้วยการสุ่มแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ซึ่งมีค่าดัชนีความสอดคล้องตั้งแต่ 0.80-1.00 ค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ .967 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า 1. ระดับความสำเร็จในการบริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 2โดยรวมอยู่ในระดับมาก 2.ตัวแปรที่พยากรณ์ความสำเร็จในการบริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 2 ได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ได้แก่ การมีส่วนร่วมของผู้ปกครองบรรยากาศและสภาพแวดล้อมของสถานศึกษาและภาวะผู้นำของผู้บริหาร 3. สมการของตัวแปรที่พยากรณ์ความสำเร็จในการบริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 2 ในลักษณะของคะแนนดิบ และคะแนนมาตรฐาน เป็นดังนี้ Y' = .979 +.400 X1 + .248 X2 +.598 X4 และ Z'Y = .329 Zx1+.200 Zx2 + .578 Zx4 คำสำคัญ: ความสำเร็จในการบริหารสถานศึกษา, ตัวแปรที่พยากรณ์ความสำเร็จ Abstract The purposes of this research were 1) To study the level of success in terms of school administration of school under Authority of the Secondary Educational Service Area, Office Two. 2) To study the level of predictive variables of success in the administration of school under the Secondary Educational Service Area, Office Two and the relationship between predictive variables of success and the success in the school administration under the Authority of the Secondary Educational Service, Area Office Two, and 3) To build the equations of success in the administration of school under authority of the Secondary Educational Service Area, Office Two. The sample consisted of three hundred and ninety school teachers from twenty six schools under the Authority of the Secondary Educational Service Area, Office Two, in the 2016 academic year. A multi-stage sampling design was used to survey the sample group of teachers. The instruments used for data collection was five point-rating scale questionnaire. The IndexofItem–ObjectiveCongruence (IOC) was valued at 0.80-1.00. The reliability of success in administration was .967. The data analysis was performed by mean percentage, standard deviation, and multiple regressions. The research results were revealed as followings: The level of success in the administration of school under the authority of the Secondary Educational Service Area, Office Two, overall high level. The predictive variables of success in school administration of under the authority of the Secondary Educational Service Area, Office Two, There was a statistically significant and positive relationship at a level of .01 as follows; parental participation, atmosphere and environment in school, and the leadership of school administrator.The equations of Predictive Variables of Success in the Administration of School under the Authority of the Secondary Educational Service Area, Office Two in the raw score and the standard score as follows; Y' = .979 +.400 X1 + .248 X2 +.598 X4 andZ'Y = .329 Zx1+.200 Zx2 + .578 Zx4 Keywords: Success in the Administration of School Variables Predictive of SuccessDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Issue
Section
Articles