ภาวะผู้นำวิสัยทัศน์ของผู้บริหารโรงเรียนยุคโลกาภิวัตน์ Visionary Leadership of School Administrators in the Era of Globalization

Authors

  • ธัญยธรณ์ สุภัคเลิศ

Abstract

บทคัดย่อ ศตวรรษที่ 21 เป็นยุคโลกาภิวัตน์ซึ่งต้องเผชิญกับโลกที่มีความเปลี่ยนแปลงและพัฒนาไปอย่างรวดเร็ว ในสภาพแวดล้อมที่มีการเปลี่ยนแปลงตลอดเวลามีการแข่งขันกันสูง การจัดการศึกษาจึงต้องเปลี่ยนแปลงกระบวนการทำงานสามารถปรับตัวให้เข้ากับการเปลี่ยนแปลงเพื่อให้เหมาะสม ดังนั้นวิธีที่จะทำให้ผู้บริหารโรงเรียนประสบความสำเร็จสูงสุด คือผู้บริหารต้องเปลี่ยนแปลงตนเอง เป็นผู้ที่มีภาวะผู้นำวิสัยทัศน์ ซึ่งภาวะผู้นำวิสัยทัศน์ หมายถึง พฤติกรรมที่แสดงออกของผู้บริหารที่แสดงออกถึงความเป็นผู้นำ โดยมีคุณลักษณะที่สำคัญดังนี้ คือ การมีวิสัยทัศน์ การเป็นแบบอย่างที่ดี การสร้างเครือข่าย  การเพิ่มพลังอำนาจ และการทำงานเป็นทีม จากสถานการณ์ความเปลี่ยนแปลงดังกล่าวผู้บริหารโรงเรียนจึงเป็นบุคคลที่มีความสำคัญต่อความสำเร็จหรือความล้มเหลวของโรงเรียน ผู้มีหน้าที่รับผิดชอบในการนำโรงเรียนไปสู่เป้าหมายอย่างมีประสิทธิภาพและประสิทธิผลในทุกๆด้าน คำสำคัญ: ภาวะผู้นำวิสัยทัศน์ Abstract At the beginning of the 21st century, we are living in an era of globalization which encounter with rapidly changing and evolving world. The process of education management must be changed to match such adaptation in the environment which has changing over time and highly competitive markets. Thus, the way to maximize successful school administrators required the school administrators manually change themselves to be visionary leadership. Visionary leadership refers to the expressive behavior of school administrators, showing signs of leadership which has core characteristics as follows; having vision, being a good role model, networking, empowerment and team work. Such a change of circumstances, the school administrators are crucial to the success or failure of a school that will responsible for bringing the school to the target more effectively and efficiently for all aspects. Keywords: Visionary Leadership

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2016-08-16