คุณภาพชีวิตการทำงานที่ส่งผลต่อการปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพครูสังกัดกรุงเทพมหานครสำนักงานเขตบางกะปิ THE TEACHERS QUALITY OF WORK LIFE AFFECTING JOB PERFORMANCE ACCORDING TO THE TEACHER PROFESSIONAL STANDARAS OF THE BANGKAPI OF BANGKOK
Abstract
บทคัดย่อการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับคุณภาพชีวิตการทำงานของข้าราชการครูสังกัดกรุงเทพมหานครสำนักงานเขตบางกะปิ 2) ศึกษาระดับการปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพของข้าราชการครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพชีวิตการทำงานกับการปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพของครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ และ 4) ศึกษาคุณภาพชีวิตการทำงานที่ส่งผลต่อการปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพของครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ได้แก่ ข้าราชการครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ ปีการศึกษา 2557 จำนวน 11 โรงเรียน จำนวนข้าราชการครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ ทั้งสิ้น 227 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถามประเมินค่า 5 ระดับ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และวิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณผลวิจัยพบว่า 1) คุณภาพชีวิตการทำงานของข้าราชการครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ โดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่าส่วนใหญ่มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อยดังนี้ ด้านบูรณาการทางสังคม ด้านความก้าวหน้าและพัฒนาความสามารถ และด้านสภาพแวดล้อมในการทำงานที่สะดวกและปลอดภัย 2) การปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพของข้าราชการครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ พบว่าโดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่ามีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อยดังนี้ ด้านปฏิบัติตนเป็นแบบอย่างที่ดีให้กับผู้เรียน ด้านพัฒนาแผนการสอนให้สามารถปฏิบัติได้เกิดผลจริง ด้านมุ่งมั่นพัฒนาผู้เรียนให้เต็มศักยภาพ ด้านพัฒนาสื่อการสอนให้มีประสิทธิภาพอยู่เสมอ 3) ความ สัมพันธ์ระหว่างคุณภาพชีวิตการทำงานกับการปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ มีความสัมพันธ์เชิงบวกอยู่ในระดับปานกลาง 4) คุณภาพชีวิตการทำงานของครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ ส่งผลต่อการปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพของครูสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางกะปิ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 มีอำนาจการพยากรณ์ได้ร้อยละ 45 โดยด้านบูรณาการทางสังคมมีอำนาจการพยากรณ์สูงสุด คำสำคัญ : คุณภาพชีวิตการทำงาน, การปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพครู AbstractThe objectives of this research were 1) study the quality level of work life of teachers under Educational service area Bangkapi, Bangkok. 2) study the level of work according to professional standards of teachers under Educational service area Bangkapi, Bangkok.3) study the relationship between the quality of working life with work according to professional standards of teachers under Educational service area Bangkapi, Bangkok. 4) study the quality of work life that affect the work according to professional standards under Educational service area Bangkapi, Bangkok Participants of the research were 227 teachers from 11 schools under Educational service area Bangkapi, Bangkok. Tools used for data gathering were questionnaire identifying quality value, and interviewing form. Statistical analyses used were percentage, mean, standard deviation, Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient (Pearson’s r), multiple regression. The research result found that 1) The quality of work life under Educational service area Bangkapi, Bangkok.as a whole was high level such as the integration of social networking ,the progress and talent development, and the convenient, secure work environment. 2) work according to professional standards of teachers under Educational service area Bangkapi, Bangkok as a whole was at high level such as behave as a good model for students, the development of lesson plans to be able to follow and get actual results, the aim to develop students to their full potential, the development of effective teaching materials. 3) the relationship between the quality of working life and work according to professional standards of teachers under Educational service area Bangkapi, Bangkok The overall relationship is moderate (0.583). 4) Quality of work life of teacher under Educational service area Bangkapi, Bangkok found that The integration of social networking affect the work according to professional standards of teachers. Level of statistical significance.01 has predictive power 45 percent by the social integration is maximum predictive power. Keyword : The Teachers Quality of Work Life, Job Performance According to The Teacher Professional StandarasDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2015-07-16
Issue
Section
Articles