รูปแบบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นของทีมคุณภาพที่ส่งผลต่อประสิทธิผลโรงเรียนประถมศึกษา ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน A LINEAR STRUCTURAL RELATIONSHIP MODEL OF QUALITY TEAMS AFFECTING PRIMARY SCHOOL EFFECTIVENESS IN TH
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อสร้าง และตรวจสอบรูปแบบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นของทีมคุณภาพที่ส่งผลต่อประสิทธิผลโรงเรียนประถมศึกษา ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานกับข้อมูลเชิงประจักษ์และเพื่อศึกษาอิทธิพลทางตรง อิทธิพลทางอ้อมและอิทธิพลรวม ของทีมคุณภาพที่ส่งผลต่อประสิทธิผลโรงเรียนประถมศึกษา การวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือโรงเรียนประถมศึกษา ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ปีการศึกษา 2557 จำนวน 330 โรง ได้มาโดยการสุ่ม แบบหลายขั้นตอน ผู้ให้ข้อมูลคือ ผู้บริหารโรงเรียน หัวหน้ากลุ่มสาระการเรียนรู้ และครูผู้สอน โรงเรียนละ 3 คน รวม 990 คน การดำเนินการวิจัยแบ่งเป็น 2 ระยะ คือ ระยะที่ 1 การสร้างกรอบแนวคิด ระยะที่ 2 การตรวจสอบสมมุติฐานการวิจัย โดยใช้แบบสอบถามซึ่งมีค่าความเชื่อมั่น 0.988 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน (Confirmatory factor analysis) และตรวจสอบความสอดคล้องระหว่าง รูปแบบสมมุติฐานกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ผลการวิจัยพบว่า 1) รูปแบบที่สร้างขึ้น ประกอบด้วยองค์ประกอบของบริบทขององค์การ องค์ประกอบของลักษณะของงาน องค์ประกอบของคุณลักษณะของทีมคุณภาพ องค์ประกอบของกระบวนการทำงานของทีมคุณภาพ และองค์ประกอบของประสิทธิผลโรงเรียน 2) ผลการตรวจสอบความสอดคล้องของรูปแบบที่สร้างขึ้นกับข้อมูลเชิงประจักษ์ พบว่า มีความสอดคล้องกลมกลืน อิทธิพลที่ส่งผลต่อประสิทธิผลโรงเรียนประถมศึกษามากที่สุด เป็นดังนี้ อิทธิพลทางตรง ได้แก่ กระบวนการทำงานของทีมคุณภาพ อิทธิพลทางอ้อม ได้แก่ บริบทขององค์การ และอิทธิพลรวม ได้แก่ คุณลักษณะของทีมคุณภาพ และลักษณะของงาน โดยองค์ประกอบ ทั้ง 4 องค์ประกอบดังกล่าวข้างต้น สามารถอธิบายทีมคุณภาพที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียนประถมศึกษาได้ร้อยละ 88 คำสำคัญ ทีมคุณภาพ ประสิทธิผลโรงเรียน Abstract This study was conducted with the following purpose: 1) to create a linear structural relationship model of quality teams affecting primary school effectiveness in the northeast under the office of the basic education commission. 2) to study direct, indirect and total effects of the factors on quality teams affecting primary school effectiveness in the northeast under the office of the basic education commission. This research was a quantitative research. The sample were 330 schools in 2014 academic in the northeast under the office of the basic education commission, which were selected by multi-stage random sampling. The subjects were 990 persons who were the directors, master teachers and teachers in the school. The study was divided into two phases. Phase 1 was to construct the research conceptual framework. Phase 2 was to test the research hypotheses by collecting the data from the rating scale questionnaire which had its discrimination value 0.988. The thesis was analyze the confirmatory factors and to test goodness of fit of the created model and the empirical data. The study results found that: 1) The created model comprised five components; factors of organizational context, factors of task characteristic, factors of quality teams characteristic, factors of quality teams process and factors which resulted in the school effectiveness. 2) The test goodness of fit between the created linear structural relationship model and the empirical data showed their harmony.The factors most impacting on the schools effectiveness ; direct influencers was quality teams process, indirect factors was organizational context and factors which created total effects was quality teams characteristic and task characteristic. These four factors impacted 88 percent on the school effectiveness and they explained the school effectiveness. Keyword: quality teams, school effectivenessDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2015-06-26
Issue
Section
Articles