สมรรถนะในการจัดประสบการณ์เรียนรู้ของครูปฐมวัย COMPETENCY THE LEARNING EXPERIENCES OF EARLY CHILDHOOD’ S TEACHERS
Abstract
บทคัดย่อ การจัดการศึกษาระดับปฐมวัยเป็นรากฐานของการพัฒนาในทุกๆ ด้านของผู้เรียน มีจุดมุ่งหมายเพื่อพัฒนาเด็กให้เจริญเติบโต สมบูรณ์ทั้งร่างกาย จิตใจ อารมณ์ สังคม และสติปัญญา ในการจัดการศึกษาระดับปฐมวัยจึงควรให้ความสำคัญกับครูปฐมวัย เพราะครูปฐมวัยจะต้องมีความรู้ความเข้าใจในหลักสูตรอนุบาลเป็นอย่างดี โดยยึดหลักอบรมเลี้ยงดูควบคู่กับการให้การศึกษา หน้าที่หลักของครูปฐมวัยคือการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ เน้นกิจกรรมที่มีการบูรณาการและให้มีความหลากหลาย เพื่อให้เด็กได้แสดงออก กล้าคิด กล้าตัดสินใจและแก้ปัญหาด้วยตนเอง ครูปฐมวัยยุคใหม่จึงไม่ใช่แค่ผู้เลี้ยงดู แต่ต้องเป็นครูพันธุ์ใหม่ที่เน้นสมรรถนะของครู เพื่อเตรียมการด้านต่างๆ ให้พร้อมและพัฒนาอยู่เสมอ แนวทางการปฏิบัติงานที่กล่าวถึงต้องอาศัยความสามารถหรือสมรรถนะในการปฏิบัติงาน ซึ่งเป็นปัจจัยผลักดันให้ครูสร้างผลการปฏิบัติงานที่ดี เพื่อให้เป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดในงานที่ตนรับผิดชอบ โดยการพัฒนาสมรรถนะในการจัดประสบการณ์นั้นจะส่งผลต่อการพัฒนาผู้เรียนปฐมวัยได้เป็นอย่างดี โดยสมรรถนะด้านการจัดประสบการณ์ที่ครูควรพัฒนา ได้แก่ การใช้หลักสูตรปฐมวัยอย่างมีความรู้ความเข้าใจ การวิเคราะห์ผู้เรียนเพื่อพัฒนาผู้เรียนรายบุคคล การจัดประสบการณ์โดยเน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ การใช้สื่อเพื่อพัฒนาผู้เรียน การประเมินพัฒนาการผู้เรียนตามสภาพจริง การใช้ผลการประเมินเพื่อพัฒนาผู้เรียน และการวิจัยในชั้นเรียน เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการพัฒนาผู้เรียนให้ดียิ่งขึ้นต่อไป คำสำคัญ : สมรรถนะของครูปฐมวัย , การจัดประสบการณ์เรียนรู้ของครูปฐมวัย Abstract Early childhood education program is the foundation of students development. The program aims to develop and prepare the children to grow in physical, mental, emotional, social and intellectual aspects to conduct the program in early childhood education, teachers are important because they are educated in the program and have full knowledge in this level of education. By the principle of nurturing along with providing formal education, the primary role of early childhood education teacher is to provide the children with a variety of integrated learning experiences. The children would be enhanced to think, decide, act and solve the problem by themselves. Modern ECE (Early Childhood Education) teachers are not only giving education but also getting ready to develop themselves. To acquire the mentioned characteristics of ECE teachers, the competency is required. Teacher’s competencies is the driving factor for a good performance. To align with their own responsibilities, the development of their learning experiences will affect the children learning skills. The competency in providing learning experience which the teacher should improve is how to conduct the program with understanding. Individual analysis for each child is required and the learning experiences should be child-centered. Teaching materials are properly used with actual learning evaluation. The evaluation must be used to improve the children along with class research to enhance better learning efficiency. Key word: The competency of early childhood education teacher, approach to early childhood education programDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2014-04-08
Issue
Section
Articles