ความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการบริหารวิชาการของโรงเรียนมัธยมศึกษา กัมพูชาตามแนวคิดทักษะความเป็นผู้นำด้านนวัตกรรม

THE PRIORITY NEEDS FOR DEVELOPING ACADEMIC MANAGEMENT OF CAMBODIAN SECONDARY SCHOOLS BASED ON THE CONCEPT OF INNOVATION LEADERSHIP SKILLS

Authors

  • งวน เซียก
  • พฤทธิ ์ ศิริบรรณพิทักษ์
  • สุกัญญา แช่มช้อย

Abstract

บทคัดย่อการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารวิชาการและ 2) ความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการบริหารวิชาการของโรงเรียนมัธยมศึกษากัมพูชาตามแนวคิดทักษะความเป็นผู้นาด้านนวัตกรรม การศึกษาเชิงปริมาณครั้งนี้ใช้การสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอนและแบบตามความสะดวกเพื่อเลือกตัวอย่างโรงเรียนมัธยมของรัฐ 94 แห่งในกัมพูชา ผู้ให้ข้อมูล คือ ครูและผู้บริหารโรงเรียน จำนวน463 คน เครื่องมือวิจัยคือแบบสอบถามแบบคู่ที่มีมาตราส่วน Likert 5 ระดับ การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และดัชนีความต้องการจาเป็น (PNImodified) ผลการวิจัยพบว่า การเรียนการสอนมคี วามต้องการจาเป็นสูงสุด โดยมีสภาพปัจจุบันอยู่ในระดับปานกลางและสภาพที่พึงประสงค์อยู่ในระดับสูงการพัฒนาหลักสูตรมความต้องการจำเป็นต่ำที่สุด โดยมีสภาพปัจจุบันอยู่ในระดับปานกลางและสภาพที่พึงประสงค์อยู่ในระดับสูง เมื่อพิจารณาองค์ประกอบทักษะความเป็นผู้นำด้านนวัตกรรม ด้านวิสัยทัศน์และกลยุทธ์ด้านนวัตกรรมมความต้องการจำเป็นสูงสุด โดยมีสภาพปัจจุบันอยู่ในระดับปานกลางและสภาพที่พึงประสงค์อยู่ในระดับสูง ด้านการยอมรับและการสนับสนุนนวัตกรรมมความต้องการจำเป็นต่ำที่สุด โดยมีสภาพปัจจุบันอยู่ในระดับปานกลางและสภาพที่พึงประสงค์อยู่ในระดับสูง เมื่อพิจารณาองค์ประกอบย่อย ด้านการตระหนักวิสัยทัศน์ด้านนวัตกรรม การคิดเชิงกลยุทธ์ และการบริหารความเสี่ยงมีค่า PNImodified สูง ในขณะที่ด้านความเป็นผู้นำแบบอย่างความเป็นผู้นำอย่างกล้าหาญ และการส่งเสริมวัฒนธรรมความไว้วางใจมีค่า PNImodified ต่ำ AbstractThis research aims to study 1) the current and desired practices of academic management and2) the priority needs for developing academic management of Cambodian secondary schools based on the concept of innovation leadership skills. This quantitative study used multistage random and convenience sampling to choose a sample of 94 public secondary schools in Cambodia. Respondents included teachers and school administrators, accounted for 463. A dual-response questionnaire with a fivepoint Likert scale served as the instrument. The data were analyzed using frequency, percentage, mean,standard deviation, and modified priority needs index (PNImodified). Results revealed that teaching and learning were the highest priority needs, with moderate and high levels in current and desired practices.Curriculum development was the lowest priority need, with a moderate level in the current practice and a high level in the desired practice. In terms of innovation leadership skills dimensions, innovation vision and strategy were the highest priority need, with a moderate level in the current practice and a high level in the desired practice. Innovation recognition and support were the lowest priority need, with a moderate level in the current practice and a high level in the desired practice. Regarding innovation leadership skills subdimensions, realizing innovation vision, strategic thinking, and managing risks had high PNImodified, while leading by example, leading courageously, and promoting a culture of trust had low PNImodified.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-06-28