ความสัมพันธ์ระหว่างทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษากับชุมชน การเรียนรู้ทางวิชาชีพ ในโรงเรียนกลุ่มอา เภอนิคมพัฒนา สังกัดสา นักงาน เขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1

THE RELATIONSHIP BETWEEN ADMINISTRATIVE OF SCHOOL ADMINISTRATOR WITH THE PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY IN SCHOOLS OF NIKHOMPATTANA CLUSTER RAYONG PRIMARY EDUCATIONAL SEVICE AREA OFFICE 1

Authors

  • สุรศักดิ์ พฤคณา
  • สมชาย เทพแสง
  • เสาวภาคย์ แหลมเพ็ชร

Keywords:

ทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษา, ชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ

Abstract

บทคัดย่อการวิจัยครั้งนี้ ผู้วิจัยมุ่งศึกษา 1) ระดับทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษา 2) ระดับชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ และ3) ความสัมพันธ์ระหว่างทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษากับชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ ในโรงเรียนกลุ่มอาเภอนิคมพัฒนา สังกัดสา นักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยองเขต 1 กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริหารและครูในกลุ่มอาเภอนิคมพัฒนา สา นักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 ปีการศึกษา 2564 จานวน 160 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม(Questionnaire) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสา เร็จรูป สถิติที่ใช้ คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิส์ หสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson Product Moment Correlation Coefficient)ผลการวิจัย พบว่า1. ทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนกลุ่มอาเภอนิคมพัฒนา สังกัดสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 พบว่า มีค่าเฉลี่ยโดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากโดยเรียงลาดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือด้านทักษะการศึกษาและการสอน ด้านทักษะเทคนิค ด้านทักษะมนุษย์ ด้านทักษะความรู้ความคิด และด้านทักษะความคิดรวบยอด2. ชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ ในโรงเรียนกลุ่มอาเภอนิคมพัฒนา สังกัดสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 พบว่า มีค่าเฉลี่ยโดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมากทุกด้านโดยเรียงลาดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือด้านวิสัยทัศน์ร่วม ด้านโครงสร้างสนับสนุนชุมชน ด้านทีมร่วมแรงร่วมใจ ด้านการเรียนรู้และการพัฒนาวิชาชีพ ด้านภาวะผู้นาร่วม และด้านชุมชนกัลยาณมิตร3. ทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษามีความสัมพันธ์กับชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพในโรงเรียนกลุ่มอาเภอนิคมพัฒนา สังกัดสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 พบว่าโดยรวมความสัมพันธ์ทางบวกในระดับสูงมากอย่างมีนัยสา คัญทางสถิติที่ระดับ .01 AbstractThe purposes of this research were to study: 1) the level of the administrative skills of schooladministrators, 2) the level of the professional learning community, and 3) the relationship betweenadministrative skills of school administrators with the professional learning community in schools ofNikhompatthana Cluster under Rayong Primary Educational Service Area Office 1. The samplesconsisted of 160 administrators and teachers in schools of Nikhompatthana Cluster under RayongPrimary Educational Service Area Office 1, Year 2021. The instruments used for data collection were5 point-rating scale questionnaires. The data analysis was done by mean, standard deviation andPearson Product Moment Correlation Coefficient.The research results were found as following;1. The level of administrative skills of school administrators in schools of NikhompatthanaCluster under Rayong Primary Educational Service Area Office 1 as a whole was at high level. Whenconsidering each individual aspect, the research found to be at high level in all aspects by descendingorder of the average as follow; educational and teaching skills, technical skills, human skills, cognitiveskills and conceptual skills.2. The professional learning community in schools of Nikhompatthana Cluster under RayongPrimary Educational Service Area Office 1 as a whole was at high level. When considering eachindividual aspect, the research found to be at high level in all aspects by descending order of theaverage as follow; shared vision, community support structure, team work, learning and professionaldevelopment, shared leadership; and caring community.3. There was a statistically significant high positive relationship at .01 level between theadministrative skills of school administrators and the professional learning community in school ofNikhompatthana Cluster under Rayong Primary Educational Service Area Office 1.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-06-28