การวิเคราะห์องค์ประกอบและแนวปฏิบัติความสำเร็จในการระดมทุนของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร เขต 2
THE ANALYSIS OF FACTORS AND SUCCESSFUL FUNDRAISING OF SCHOOL IN THE SECONDARY EDUCATION SERVICE AREA OFFICE BANGKOK 2
Keywords:
การระดมทรัพยากรทางการศึกษา, EDUCATIONAL RESOURCES MOBILIZATIONAbstract
บทคัดย่อ การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบความสำเร็จในการระดมทุนของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร เขต 2 2) เสนอแนวปฏิบัติความสำเร็จในการระดมทุนของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร เขต 2 โดยแบ่งการวิจัยออกเป็น 2 ระยะ 1) การวิจัยเชิงปริมาณประชากร คือ ครูในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานครเขต 2 จำนวน 5,776 คน ผู้วิจัยกำหนดกลุ่มตัวอย่างตามเกณฑ์จากตารางสำเร็จของเคร็จซี่และมอร์แกน และใช้วิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน (Multi-stage random sampling) ได้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 361 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าอำนาจจำแนกมีค่าระหว่าง .802 ถึง .862 และมีค่าความเชื่อมั่นอยู่ในระดับดีมาก เท่ากับ.934 โดยนำผลมาวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ Confirmatory Factor Analysis 2)การวิจัยเชิงคุณภาพใช้กระบวนการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 ท่าน โดยวิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือในการวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์เชิงโครงสร้าง โดยนำผลมาวิเคราะห์เนื้อหา Content Analysis ผลการวิจัยพบว่า องค์ประกอบความสำเร็จในการระดมทุนของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร เขต 2 มี 10 องค์ประกอบ โดยมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ และแนวปฏิบัติความสำเร็จในการระดมทุนของสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร เขต 2 มี 10 องค์ประกอบ 37 แนวปฏิบัติ Abstract This study was mix method research. This study aimed to: 1) study elements of fundraising success of school 2) propose guidelines for successful fundraising of school under the Secondary Education Service Area Office, Bangkok 2. The study was divided into 2 phases: 1) the study was quantitative research, studied population was 5,776 teachers under the Secondary Education Service Area Office, Bangkok 2 in academic year 2021. The researcher defined the sample according to criteria from the success table from Krejcie and Morgan (1970) approach. A sample of 361 people was selected from multi-stage random sampling method. The research instrument was a 5-level rating scale questionnaire for 57 items using the results to analyze the data with CFA statistics. 2) qualitative research, the informants were school administrators, chairman of the board of Basic Education Institutions, president of the Parents and Teachers Association and former school administrators from Educational Network Organizations under the Secondary Education Service Area Office, Bangkok 2 total 5 people using purposive sampling method. the tool for this study was structured interview. The findings indicated that the elements of fundraising success of school under the Secondary Education Service Area Office, Bangkok 2 was consistent with the empirical data which consists of 10 elements. Including the guidelines for successful fundraising of school under the Secondary Education Service Area Office, Bangkok 2 also had 37 guidelines from 10 elements.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2023-06-28
Issue
Section
Articles