การจัดการเรียนรู้ฐานสมรรถนะเชิงรุกที่ส่งผลต่อสมรรถนะของผู้เรียน ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2
COMPETENCY-BASED ACTIVE LEARNING MANAGEMENT AFFECTING LEARNERS' COMPETENCIES IN THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE BANGKOK 2
Keywords:
การจัดการเรียนรู้ฐานสมรรถนะเชิงรุก, สมรรถนะของผู้เรียน, สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2, competency-based active learning management, learners’ competencies, The Office of The Secondary Educational Service Area Bangkok Area 2Abstract
บทคัดย่อการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับการจัดการเรียนรู้ฐานสมรรถนะเชิงรุก 2) ศึกษาระดับสมรรถนะของผู้เรียน 3) วิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างการจัดการเรียนรู้ฐานสมรรถนะเชิงรุกที่ส่งผลต่อสมรรถนะของผู้เรียน 4) วิเคราะห์การจัดการเรียนรู้ฐานสมรรถนะเชิงรุกที่ส่งผลต่อสมรรถนะของผู้เรียน กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริหารและครูในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 จำนวน 361 คน โดยสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นโดยใช้ขนาดโรงเรียนเป็นชั้น จากนั้นสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบวิธีการคัดเลือกเข้าผลการวิจัย พบว่า 1) การจัดการเรียนรู้ฐานสมรรถนะเชิงรุกโดยรวมอยู่ในระดับมาก 2) สมรรถนะของผู้เรียนโดยรวมอยู่ในระดับมาก 3) การจัดการเรียนรู้ฐานสมรรถนะเชิงรุกมีความสัมพันธ์กับสมรรถนะของผู้เรียน มีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ (r) = .742 มีความสัมพันธ์กันในระดับสูง 4) การจัดการเรียนรู้ฐานสมรรถนะเชิงรุกโดยรวมส่งผลต่อสมรรถนะของผู้เรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 โดยการจัดการเรียนรู้ฐานสมรรถนะเชิงรุกทุกด้านร่วมกันพยากรณ์สมรรถนะของผู้เรียน ได้ร้อยละ 55.90 ซึ่งด้านที่สามารถทํานายได้ดีที่สุด คือ การประเมินผลโดยเน้นสภาพจริง และตอบรับวัตถุประสงค์ ABSTRACTThe purpose of this research are 1) to study the level of competency-based active learning management 2) to study the level of learners’ competencies 3) to study relationship between competency-based active learning management and learners’ competencies and 4) to study competency-based active learning management affecting learners’ competencies. The samples in this research were 361 administers and teachers from school in the office of the secondary educational service area Bangkok area 2. It were stratified random sampling using a school size and simple random. The instrument used in the research was a 5-level rating scale questionnaires. The statistics used in the research were mean, standard deviation. Pearson's correlation coefficient and enter regression of multiple linear regression.The research results were as following; 1) the overall competency-based active learning management was at a high level in all aspects. 2) Learners’ competencies was at a high level in all aspects. 3) competency-based active learning management is related to learners’ competencies. It was statistically significant at the .01 level with a correlation coefficient (r) = .742. and 4) competency-based active learning management learners’ competencies. It was statistically significant at the .001 level. All aspects can predicted 55.90 percent. The best predictable aspect was the evaluation with emphasizing on real conditions and responding to the objectives.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2023-06-28
Issue
Section
Articles