ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำแบบอไจล์ของผู้บริหารสถานศึกษากับบทบาท การส่งเสริมให้ชุมชนมีส่วนร่วมในการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม
THE RELATIONSHIP BETWEEN AGILE LEADERSHIP OF SCHOOL ADMINISTRATOR AND THE ROLE OF ENCOURAGING COMMUNITY PARTICIPATION IN ENVIRONMENTAL PROTECTION
Keywords:
ภาวะผู้นำ, อไจล์, การส่งเสริมให้ชุมชนมีส่วนร่วม, การอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม, Leadership, Agile, Encouraging Community Participation, Environmental ProtectAbstract
บทคัดย่อ ผลการวิจัยพบว่า 1) ภาวะผู้นำแบบอไจล์ของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต2 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด ได้แก่ ด้านมนุษยสัมพันธ์ ด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุด ได้แก่ ด้านความคิดสร้างสรรค์ 2) บทบาทการส่งเสริมให้ชุมชนมีส่วนร่วมในการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต2 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด ได้แก่ ด้านการนำกลับมาใช้ใหม่และด้านการบูรณะซ่อมแซม ด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุด ได้แก่ ด้านการเฝ้าระวังดูแลและป้องกัน 3) ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำแบบอไจล์ของผู้บริหารสถานศึกษากับบทบาทการส่งเสริมให้ชุมชนมีส่วนร่วมในการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม มีความสัมพันธ์ทางบวกในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ABSTRACT The objectives of this research were to study 1) the level of agile leadership of school administrators under the Bangkok Secondary Education Service Area Office 2, 2) the level of roles in promoting community participation in environmental conservation of those school administrations under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 2. and 3) to study the relationship between the agile leadership of school administrators and the role of promoting community participation in environmental conservation. The sample used were 155 school administrators and deputy directors by simple randomly sampling. The instrument used in this research was a 5 rating scale questionnaire with 0.957 reliability. The 124 questionnaires or 81.94% were returned. For the statistics used in the data analysis were percentage, mean, standard deviation and Pearson's correlation coefficient. The results showed that 1) agile leadership of the administrators of the schools under the Bangkok Secondary Educational Service Area Office Bangkok 2, overall were at the highest level. The aspect with the highest average was human relations. The aspect with the lowest average was creativity. 2) The role of promoting community participation in environmental conservation of administrators of the schools under the Bangkok Secondary Education Service Area Office Bangkok 2, overall was at a high level. The aspect with the highest averages were reuse and restoration. The aspect with the lowest mean was surveillance, supervision and prevention 3) the relationship between agile leadership of school administrators and the role in promoting community participation in environmental conservation was a moderately positive correlation statistically significant at 0.01 levelDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2023-06-28
Issue
Section
Articles