การพัฒนาระบบโปรแกรมบัญชีออนไลน์ สำหรับการควบคุมการใช้จ่ายงบประมาณของโรงเรียนมัธยมศึกษา
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการใช้ระบบบัญชีสำหรับการควบคุมการใช้จ่ายงบประมาณ พัฒนาระบบโปรแกรมบัญชีออนไลน์สำหรับการควบคุมการใช้จ่ายงบประมาณ และประเมินระดับความพึงพอใจของระบบโปรแกรมบัญชีออนไลน์ของโรงเรียนมัธยมศึกษากลุ่มตัวอย่าง มี 3 กลุ่มได้แก่ เอกสารเกี่ยวกับระบบบัญชีและการควบคุมการใช้จ่ายงบประมาณ จำนวน 15 ฉบับผู้ชำนาญการเฉพาะทาง9 คนและโรงเรียนมัธยมศึกษา 274 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบบันทึกเนื้อหา แบบบันทึกการประชุมกลุ่ม และแบบประเมินระดับความพึงพอใจการใช้ระบบบัญชีออนไลน์ควบคุมการใช้จ่ายงบประมาณที่เป็นแบบมาตราส่วนประเมินค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา( Content analysis) สถิติที่ใช้วิเคราะห์มี ค่าเฉลี่ย ความเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบค่าที (t- dependent test)ที่ระดับความมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ .05 ผลการวิจัยพบว่า สภาพการใช้ระบบบัญชีการใช้จ่ายงบประมาณของโรงเรียนมัธยมศึกษา โดยทั่วไปมีสมุดเงินสด รายงานเงินคงเหลือประจำวัน และทะเบียนคุมเงินแยกประเภท ตั้งแต่ปี พ.ศ.2515 มีสมุดบัญชี ทะเบียนต่างๆ และรายงานเงินคงเหลือประจำวัน โดยมีผู้ตรวจสอบการรับ จ่ายเงินที่โรงเรียนแต่งตั้ง โปรแกรมบัญชีออนไลน์สำหรับการควบคุมการใช้จ่ายงบประมาณของโรงเรียนมัธยมศึกษา ประกอบด้วย บัญชีที่เป็นแบบไดนามิก ที่มีความยืดหยุ่นสามารถเพิ่มลบ หรือแก้ไขข้อมูลได้ และเป็นระบบที่มีการทำงานบนเครือข่าย www. ที่มีผลการทดสอบการทดลองใช้อยู่ระดับดีมาก ระดับความพึงพอใจโปรแกรมบัญชีออนไลน์สำหรับการควบคุมการใช้จ่ายงบประมาณของโรงเรียนมัธยมศึกษา โดยผู้บริหารสถานศึกษา รองผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้รับผิดชอบงานบัญชี มีระดับความพึงพอใจอยู่โดยรวมอยู่ในระดับมาก อย่างมีนัยสำคัญอยู่ที่ .05 คำสำคัญ:บัญชีออนไลน์สำหรับควบคุมการใช้จ่ายงบประมา Abstract This dissertation was designed to examine the state of implementing accounting system for controlling budgeting, developing online accounting system for controlling budgeting and assessing the level of satisfaction towards the developed online accounting system of secondary schools. Three selected groups of the sample were investigated - 15 copies of documents concerned with accounting system and controlling budgeting, 9 specialized experts and 274 secondary schools. The instruments used for collecting the data included content recording forms, focus groups and the assessment, a 5-point rating scale, for evaluating the sample’s satisfaction towards implementing online accounting system for budget controlling. The Content Analysis was used for the data analysis. Arithmetic mean ( ), standard deviation (S.D.) andt-dependent test at the 0.5 level of significance were utilized for data-processing. The study results were as follows: Overall, the accounting system for budgeting of the secondary schools has been comprised of cash journal reporting daily balance and classified financial control since B.E. 2515 and also, there were various cash accounts for registering and reporting daily balance with auditors who were assigned by the schools to be in charge of examining the schools’ income and payment. The schools’ online accounting system for budgeting control consisted of dynamic account which is flexible and of which data can be deleted or corrected and it is the system working on www. Network. Its test results are at very good level. The school administrators, deputy directors and teachers responsible for accountancy expressed their satisfaction towards the developed accounting system for budgeting of the secondary schools at high level at the 0.5 level of significance. Keywords: Online Accounting Sysem for Budgeting ControlDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Issue
Section
Articles