บทบาทส่งเสริมการจัดการเรียนรู้และภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา ประถมศึกษานนทบุรี เขต 1
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษา 1) ระดับบทบาทส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ 2) ระดับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา 3) ระดับทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 4) ความสัมพันธ์ของบทบาทส่งเสริมการจัดการเรียนรู้และภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษากับทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 และ 5) บทบาทส่งเสริมการจัดการเรียนรู้และภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 1 จำนวน 297 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ซึ่งมีค่าดัชนีความสอดคล้องตั้งแต่ 0.60-1.00 ได้ค่าความเชื่อมั่นของบทบาทส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ เท่ากับ .955 ค่าความเชื่อมั่นของภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาเท่ากับ .903 และ ค่าความเชื่อมั่นของทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 เท่ากับ .787 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบวิธีการคัดเลือกเข้า ผลการวิจัย พบว่า 1. บทบาทส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 1โดยรวมอยู่ในระดับมากเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือผู้อำนวยความสะดวก ผู้นิเทศผู้กำกับติดตามและประเมินผล ผู้สนับสนุนการจัดระบบการจัดการเรียนรู้และผู้จัดระบบการจัดการเรียนรู้ 2. ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 1 โดยรวมอยู่ในระดับมากเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือ การคำนึงถึงความเป็นปัจเจกบุคคล การกระตุ้นทางปัญญา การมีอิทธิพลอย่างมีอุดมการณ์ และการสร้างแรงบันดาลใจ 3. ทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 1โดยรวมอยู่ในระดับมากเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือ ทักษะการเรียนรู้และนวัตกรรม ทักษะชีวิตและอาชีพ และทักษะสารสนเทศ สื่อ และเทคโนโลยี 4. บทบาทส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ และภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษามีความสัมพันธ์ เชิงบวกกับทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 1ในระดับปานกลางอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 5. บทบาทส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ไม่ส่งผลต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21ส่วนภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาส่งผลต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาทุกด้านร่วมกันส่งผลต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานนทบุรี เขต 1 ได้ร้อยละ 40.50 สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐาน Y = .260 (Z2.4) + .202 (Z2.3) สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ = 2.161 + .176(X2.4) + .122(X2.3) คำสำคัญ : บทบาทส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง ทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 Abstract The purposes of this research were (1) to study the of role of promoting learning; (2)transformational leadership of school administrators; (3) teachers in 21stcentury learning management skills; (4) to study the relationship between the role of promoting learning and transformational leadership of school administrators and teachers in terms of 21st century learning management skills; and (5) to analyze the role in promotion of learning and transformational leadership among school administrators and affecting teachers in 21st century learning management skills under the authority oftheNonthaburi Primary Educational Service Area, Office One. The samples used in this research were two hundred and ninety seven school administrators and teachers under the authority of the Nonthaburi Primary Educational Service Area, Office 1. The instruments used for data collection was a five point-rating scale questionnaires. The indexofItem- ObjectiveCongruence (IOC) was valued from 0.60 to 1.00.The reliability of the role in promotion of learning at .955, with a reliability of transformational leadership among school administrators was .903 and the reliability of teachers in 21st century learning management skills was .787. The data analysis was performed using mean, standard deviation, Pearson product-moment correlation coefficient, multiple correlation and multiple regression analysis enter method. The research results revealed the following; 1. The level of the role in the promotion of learning with school administrators under the authority of the Nonthaburi Primary Educational Service Area, Office One and as a whole was at high level. When considering each individual aspect, the research was found to be at a high level in all aspects in descending order of the average, as follows; facilitators, supervisors, superintendents and evaluators, learning management system supporters and learning management system administrators. 2. The level of transformational leadership among school administrators under the authority of the Nonthaburi Primary Educational Service Area, Office One was at high level as a whole. When considering each individual aspect, the research was found to be at high level in all aspects in descending order of the average, as follows; individualized consideration, intellectual stimulation, idealized influence or leadership and inspiration motivation. 3. The level of the teachers in terms 21st century learning management skills under the authority of the Nonthaburi Primary Educational Service Area, Office One and was at a high level as a whole. When considering each individual aspect, the research was found to be at a high level in all aspects in descending order of the average, as follows; learning and innovation skills, life and career skills and information, media and technology skills. 4. There was a statistically significant and moderately positive relationship at a level of .01 in terms of the role in promotion of learning and transformational leadership of school administrators among teachers 21st century learning management skills under the authority of the Nonthaburi Primary Educational Service Area, Office One. 5. The role in promoting learning among school administrators had no effect on teachers in terms of 21st century learning management skills. In contrast, the transformational leadership of school administrators affected teachers in 21st century learning management skills at a .05 level of significance. All aspects of transformational leadership among school administrators mutually affected teachers in 21st century learning management skills under the authority of the Nonthaburi Primary Educational Service Area, Office One with a predictive power of 40.50 percent. Standardized Regression Equation Y = .260 (Z2.4) + .202 (Z2.3) Unstandardized Regression Equation = 2.161 + .176(X2.4) + .122(X2.3) Keywords : role of promoting learning, transformational leadership,teachers in 21century learning management skillsDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Issue
Section
Articles