การเสริมสร้างทักษะทางสังคมของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาโดยกิจกรรมกลุ่ม

Authors

  • ปรียาภรณ์ บุญสิทธิ์ Srinakharinwirot University
  • มณฑิรา จารุเพ็ง Srinakharinwirot University
  • พัชราภรณ์ ศรีสวัสดิ์ Srinakharinwirot University

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย 1) เพื่อศึกษาองค์ประกอบทักษะทางสังคมของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา  2) เปรียบเทียบทักษะทางสังคมก่อนและหลังการใช้กิจกรรมกลุ่มของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาโดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง เป็นนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญากลุ่มเรียนได้ ระดับเชาวน์ปัญญา เท่ากับ 50 -70 อายุ 13 – 18 ปี  จำนวน 6 คน เป็นชาย 3 คน หญิง 3  คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แบบสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญด้านการศึกษาพิเศษ 2) แบบประเมินทักษะทางสังคม 3) แบบสังเกตพฤติกรรมการเข้าร่วมกิจกรรมกลุ่ม  และ 4) โปรแกรมกิจกรรมกลุ่มเพื่อเสริมสร้างทักษะทางสังคม มีจำนวน 10 กิจกรรม โดยใช้เวลาในการทำกิจกรรมแต่ละครั้ง 50 นาที รวมทั้งสิ้น 10 ครั้ง  วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณด้วยสถิติพื้นฐาน  ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่ามัธยฐาน  ค่าสูงสุด  ค่าต่ำสุด และสถิติทดสอบสมมติฐาน The Wilcoxon Sign-Rank test  ผลการิจัยพบว่า 1) จากการศึกษาองค์ประกอบของทักษะทางสังคมของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา  ทักษะทางสังคมประกอบด้วย 6 ด้าน ดังนี้ การเข้าสู่สังคม  การรู้จักตนเอง  การสนทนากับผู้อื่น  มารยาทการเข้าสังคม  การสร้างมิตรภาพกับผู้อื่น  การทำกิจกรรมหรือทำงานร่วมกับผู้อื่น และ 2) นักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาที่ได้รับการฝึกโดยใช้กิจกรรมกลุ่มมีทักษะทางสังคมก่อนและหลังเข้าร่วมกิจกรรมกลุ่มมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05   คำสำคัญ: ทักษะทางสังคม, นักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา, กิจกรรมกลุ่ม   ABSTRACT The aims of this research are as follows: (1) to study the social skills composition of students with intellectual disabilities; (2) to compare the social skills of students with intellectual disabilities before and after applying group activities at the Mukdahan School for the Deaf. The samples group used in the study was selected by purposive sampling consisting of six students with intellectual disabilities, three male and three female students, with a mild mental retardation level with 50-70, which is educable. The research instruments consisted of the following: (1) interviews with special education specialists; (2) a social skills assessment; (3) a social skills observation of group activity participation; and (4) a group activities program for promoting social skills, composed of 10 activities with 50 minutes, and a total of 10 times. This research was conducted with quantitative data analysis using fundamental statistics, namely: mean, media, maximum, minimum and Wilcoxon Sign-Rank Test. The results revealed the following: (1) the composition of social skills of students with intellectual disabilities, consisting of six components, as follows: (1) socialization, familiarity and interaction with others, socialization etiquette, building friendship, and joining activities or cooperation; and (2) the students with disabilities who participated in group activities had a significantly higher social skills scores than before participating in group activities at a level of .05.   Keywords: Social Skills, Students with Intellectual Disabilities, Group activities 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

มณฑิรา จารุเพ็ง, Srinakharinwirot University

Associate Professor Dr.

พัชราภรณ์ ศรีสวัสดิ์, Srinakharinwirot University

Associate Professor Dr.

Downloads

Published

2021-12-31