กรณีศึกษาการจัดการเรียนการสอนช่วงการแพร่ระบาดของโควิด-19 และช่วงที่โควิด-19 ผ่อนคลายของศูนย์การศึกษาพิเศษประจำจังหวัดพระนครศรีอยุธยา

Authors

  • ธนัชชา สู่คง Faculty of Education, Kasetsart University
  • ภาวิณี ศรีสุขวัฒนานันท์

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้เป็นกรณีศึกษาการจัดการเรียนการสอนของศูนย์การศึกษาพิเศษประจำจังหวัดพระนครศรีอยุธยาโดยทำการศึกษาในช่วงการแพร่ระบาดและผ่อนคลายของโควิด-19 รอบแรก คือ เดือนมีนาคม -เดือนมิถุนายน 2563ช่วงที่โควิด-19 ผ่อนคลาย คือ เดือนกรกฎาคม-เดือนธันวาคม 2563 และช่วงการแพร่ระบาดใหม่ เดือนมกราคม 2564 โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงบรรยาย ด้วยเทคนิคการสัมภาษณ์ ผลการวิจัย พบว่า การจัดการเรียนการสอนของศูนย์การศึกษาพิเศษฯมีการปรับตัวให้เข้ากับสถานการณ์โควิด-19 ผู้บริหารและครูมุ่งเน้นให้เกิดประโยชน์สูงสุดแก่นักเรียน ด้วยการสอนผ่านออนไลน์โดยใช้คลิปวีดีโอและสอนนักเรียนผ่านผู้ปกครอง การจัดทำคลิปการสอนจะเน้นความสามารถของนักเรียนเป็นพื้นฐานให้สอดคล้องกับแผนการจัดการศึกษาเฉพาะบุคคล (IEP) ส่วนนักเรียนที่เข้าไม่ถึงการศึกษาออนไลน์ ครูจะทำการส่งสื่อการสอนให้กับผู้ปกครอง ครูติดตามการสอนโดยใช้โทรศัพท์และ Line และคลิปการสอนของครูที่มีคุณภาพ ผู้อำนวยการฯจะสนับสนุนให้มีการเผยแพร่ในเว็บไซด์และ youtube   คำสำคัญ: การจัดการเรียนการสอนสำหรับนักเรียนที่มีความต้องการพิเศษ, การเรียนออนไลน์, โควิด-19 ABSTRACT This research is developed by conducting a case study of Ayutthaya Special Education Center’s educational administration in the pandemic of Coronavirus-19 periods in the timeframe of March - June 2020, July – December 2020 and January 2021.   The research focuses on the studies and analysis of director’s, teachers’ and institution faculty roles and operations.  The tools applied in the research is an interview form and are assessed for content validity by committee comprises of four expertise. The data analyzed by describing the director’s operations. In order to gain the most effective to the student by providing a video clips to enhance student’s abilities in order to conform with Individualized Education Plan (IEP) , for those student who inaccessible in online education, the teachers will send video clips to the parents. The follow up process will be used by phone and line application. Also for those video clips which were high performance, will be considered by the director to cast on Youtube.   Keywords: Learning and Teaching Management for Students with Spacial Needs, Online learning, COVID-19

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2021-06-30