การศึกษาเปรียบเทียบหลักสูตรคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษ ระหว่างโรงเรียนระดับมัธยมศึกษาในประเทศประเทศไทย และประเทศสิงคโปร์ (The Comparative Study about Curriculum in Mathematics Gifted Education Program between Thailand and Singapore)
Abstract
บทคัดย่อการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อวิเคราะห์หลักสูตรคณิตศาสตร์สำหรับนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษของโรงเรียน ระดับมัธยมศึกษาในประเทศไทยและประเทศสิงคโปร์ และ 2) เพื่อนำเสนอแนวทางปรับปรุงหลักสูตรคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษ ระดับมัธยมศึกษากลุ่มเป้าหมายแบ่งเป็น 2 กลุ่ม ได้แก่ โรงเรียนระดับมัธยมศึกษาในประเทศไทย และประเทศสิงคโปร์ที่จัดการเรียนการสอนนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษทางคณิตศาสตร์ เก็บข้อมูลจากครูผู้สอนและผู้เชี่ยวชาญด้านหลักสูตร เครื่องมือที่ใช้คือ แบบสัมภาษณ์ และแบบวิเคราะห์หลักสูตร วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติบรรยายและการวิเคราะห์เนื้อหาผลการวิจัยสรุปได้ว่า แนวทางการปรับปรุงหลักสูตรคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนที่มีความสามารถพิเศษ โรงเรียนระดับมัธยมศึกษา ประกอบด้วย ด้านการกำหนดวิสัยทัศน์/พันธกิจ/จุดมุ่งหมาย ครูควรสอดแทรกทักษะชีวิต การคิด การใช้เทคโนโลยี ด้านการกำหนดพันธกิจ ครูต้องกำหนดให้เห็นพันธะสัญญาระบุภาพอนาคตชดั เจน ด้านการกำหนดจุดม่งุ หมาย ครูควรม่งุ พัฒนาระเบียบวนิ ัย คุณธรรม ความคดิสร้างสรรค์ การสร้างนวัตกรรม ด้านการกำหนดเนื้อหาสาระ ครูควรกำหนดให้มีความลึก และสัมพันธ์กับชีวิตจริง ด้านการกำหนดการจัดการเรียนการสอน ครูควรจัดการเรียนการสอนให้ท้าทาย ใช้การคิดระดับสูง และบูรณาการสาขาต่างๆ ด้านการวัดและประเมินผลควร มีการวัดและประเมินผลแบบเจาะลึกแนวคิดยุทธวิธีและกระบวนการแก้ปัญหาAbstractThe main purpose of this research was to 1) analyze mathematics curriculum forgifted students of secondary schools in Thailand and Singapore and 2) present the guidelinesfor developing mathematics curriculum for gifted students of secondary schools in Thailand.The samples of the study were divided into 2 groups: the secondary schools in Thailandand Singapore that teaching and learning in mathematics curriculum for gifted student.The research instrument consisted of interview, questionnaire and curriculum analysisform, analyzed data by lecture statistics and content analysis.The finding showed that Improvement guidelines for mathematics curriculum forgifted students of secondary schools comprised of: for the Vision, Mission and Purpose,teachers should insert life skills, thinking and using technology. For mission setting, teachersshould define the commitment, responsibility and a clear future image. For the curriculumobjectives, teachers should focus on discipline, morality, creativity, innovation buildingand applying knowledge. For the content definition, teachers should define the contentto have a heavy feeling and relate to the real situation in everyday life. In terms of teachingand learning management, teachers should be taught to challenge, high-level thinking,researching, specialized skills and integrating various fields. In measurement and evaluationshould be in-depth concepts, tactics and problem solving processes.Downloads
Download data is not yet available.