การพัฒนาระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป

THE DEVELOPMENT AN ONLINE KNOWLEDGE MANAGEMENT SUPPORT SYSTEM FOR ENHANCE LEARNING SKILLS IN THE DIGITAL AGE FOR THE NEXT NORMAL

Authors

  • ณัฐที ปิ่นทอง Burapha University
  • ทิพย์วิมล วังแก้วหิรัญ Rajabhat Rajanagarindra University

Abstract

บทคัดย่อ               การศึกษานี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป 2) เพื่อพัฒนาสื่อความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป และ 3) เพื่อประเมินคุณภาพระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป รูปแบบการวิจัยและพัฒนา โดยมีการพัฒนานวัตกรรมตามหลักการของวงจรการพัฒนาระบบเอสดีแอลซี และนำไปใช้กับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูของคณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์ จำนวน 191 คน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย 1) ระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป 2) ชุดความรู้เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป 3) สื่อความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป และ 4) แบบประเมินคุณภาพระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป สำหรับสถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่าระบบที่พัฒนาขึ้นได้ดำเนินการตามขั้นตอนของวงจรการพัฒนาระบบเอสดีแอลซีทั้ง 5 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การวางแผน 2) การวิเคราะห์ 3) การออกแบบ 4) การพัฒนาระบบ และ 5) การบำรุงรักษาระบบ โดยได้ชุดความรู้และสื่อความรู้ออนไลน์ 5 หัวข้อ รวม 70 เรื่อง ประกอบด้วย 1) การใช้งานอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ช่วยในการเรียนการสอนออนไลน์ 2) การใช้งานเครื่องมือของกูเกิลสำหรับช่วยในการเรียนการสอนออนไลน์ 3) การเรียนการสอนออนไลน์แบบสตรีมมิ่งด้วยเฟซบุ๊กและยูทูป 4) การจัดการหลักสูตรและการสอน และ 5) การจัดการเรียนการสอนออนไลน์กิจกรรมเพิ่มทักษะและความรู้พื้นฐานของวิทยาการคำนวณโดยไม่ใช้คอมพิวเตอร์ สำหรับผลการประเมินคุณภาพระบบ โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (=4.67, S.D.=0.55) พิจารณารายด้าน พบว่า ด้านการเรียนรู้อยู่ในระดับมากที่สุด (=4.70, S.D.=0.54) ด้านการออกแบบอยู่ในระดับมากที่สุด (=4.67, S.D.=0.56) และด้านเนื้อหาอยู่ในระดับมากที่สุด (=4.66, S.D.=0.55) เป็นลำดับสุดท้าย   คำสำคัญ : ระบบสนับสนุน, การจัดการความรู้ออนไลน์, ยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป   Abstract This research was (1) to develop an online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. (2) to develop media of online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. and (3) to evaluate an online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. The research and development (R&D) which system development life cycle’s model (SDLC Model) was introduced and implemented by an experimental group of student teacher in the Faculty of Education, Rajabhat Rajanagarindra University for 191 people. The research instruments consisted of 1) an online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. 2) the learning set of knowledge for enhance learning skills in the digital age for the next normal. 3) the media set of knowledge for enhance learning skills in the digital age for the next normal, and 4) an evaluation form for knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. The statistics used in the research were mean and standard deviation. Research results. The development an online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal, guided by SDLC Model in 5 phase 1) Planning 2) Analysis 3) Design (4) Implementation and 5) Maintenance. That produce the knowledge sets and online knowledge media in 5 topics, totaling 70 subjects, consisting of 1) using computer equipment to assist in online teaching, 2) using Google tools to assist in online teaching, 3) online teaching by streaming with Facebook and YouTube, 4) curriculum management and teaching, and 5) online teaching activities to increase skills and basic knowledge of computational science without using computers. The results of performance evaluation was at a highest level (=4.67, S.D.=0.55), aspect of knowledge in highest level (=4.70, S.D.=0.54) aspect of design in highest level (=4.67, S.D.=0.56) and aspect of content in highest level (=4.66, S.D.=0.55)   Keywords : Support System, Online Knowledge Management, Digital Age for the Next Normal  

Downloads

Downloads

Published

2025-02-27