รูปแบบการจัดการส่งเสริมการเรียนรู้ เรื่องการประกอบอาชีพสำหรับผู้สูงอายุในกรุงเทพมหานคร

Authors

  • จุฑามาศ รักเมือง
  • เสาวนีย์ สิกขาบัณฑิต

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์ เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบรูปแบบการจัดการส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้สูงอายุเรื่องการประกอบอาชีพ  2) เพื่อเสนอรูปแบบการจัดการส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้สูงอายุเรื่อง การประกอบอาชีพสำหรับผู้สูงอายุ 3) เพื่อประเมินรูปแบบการจัดการส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้สูงอายุเรื่อง การประกอบอาชีพสำหรับผู้สูงอายุ  ผลการวิจัยพบว่า 1.  องค์ประกอบรูปแบบการจัดการส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้สูงอายุเรื่องการประกอบอาชีพการแปรรูปสมุนไพรสำหรับผู้สูงอายุ    ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบและตัวชี้วัด ดังนี้ 1.การเรียนรู้ด้านสุขภาพอนามัย มี 9 ตัวชี้วัด  2.การเรียนรู้ด้านทักษะชีวิต มี 11 ตัวชี้วัด  3.การเรียนรู้ด้านเศรษฐกิจ มี 5ตัวชี้วัด  4.การเรียนรู้ด้านการเรียนรู้ มี 7ตัวชี้วัด  5.การเรียนรู้ด้านสิทธิประโยชน์ มี 5ตัวชี้วัด  2.  รูปแบบการส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้สูงอายุเรื่องการประกอบอาชีพสำหรับผู้สูงอายุการแปรรูปสมุนไพร   ประกอบด้วยด้านความเป็นไปได้ /ด้านความเหมาะสม/ ด้านความถูกต้อง/ด้านความเป็นประโยชน์ในการใช้งานจริงในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อแยกรายประเด็น พบว่า ความเป็นประโยชน์ในการใช้งานจริงของรูปแบบอยู่ในระดับมากที่สุดอยู่ในอันดับแรก 3. ประเมินรูปแบบการจัดการส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้สูงอายุเรื่อง การประกอบอาชีพสำหรับผู้สูงอายุ พบว่ารูปแบบการจัดการส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้สูงอายุเรื่องการประกอบอาชีพสำหรับผู้สูงอายุการแปรรูปสมุนไพร อยู่ในระดับพึงพอใจมาก คำสำคัญ : การส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้สูงอายุ, การประกอบอาชีพสำหรับผู้สูงอายุ LEARNING MANAGEMENT MODEL ON OCCUPATIONAL FOR ELDERLY PEOPLE IN BANGKOK METROPOLIS  Juthamard Rakmuang and Sowwanee Sikkabandit  Abstract: The objectives of this study were:  1) study elements and indicators of learning management model on occupational for elderly people in Bangkok Metropolis 2) to propose learning management model on occupational for elderly people in Bangkok Metropolis 3) to evaluate learning management model on occupational for elderly people in Bangkok Metropolis.   The study revealed that 1. The learning management model on occupational for elderly people of herb processing in Bangkok Metropolis consisted of 5 elements and indicators as followers 1) health and sanitation learning consisted of 9 indicators 2) life skills learning consisted of 11 indicators 3) economics learning consisted of 5 indicators 4) learning skills consisted of 7 indicators and 5) privilege learning consisted of 5 indicators. 2. The learning management model on occupational for elderly people in Bangkok Metropolis of herb processing in the area of possibility/suitability/correctness/practical usefulness were overall in the highest level. When considering each area individually, the practical usefulness was in the top level. 3. The evaluation on learning management model on occupational for elderly people in Bangkok Metropolis of herb processing was very satisfy level.   Keywords : Learning management  model, Occupational for elderly

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads