การพัฒนาหลักสูตรประถมศึกษาเพื่อการเรียนรู้สู่สากลตามแนวทางSTEAM

Authors

  • นพดล กองศิลป์

Abstract

การพัฒนาหลักสูตรประถมศึกษาเพื่อการเรียนรู้สู่สากลตามแนวทางSTEAM The Development  an Elementary  Curriculum   for Global Learning by Using STEAM นพดล  กองศิลป์* Noppadon  Kongsilp โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายประถม) คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ Srinakharinwirot University: Prasarnmit Demonstration School (Elementary) Faculty of Education, Srinakharinwirot University   *Corresponding Author, E-mail:n_kongsilp@hotmail.com บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาหลักสูตรประถมศึกษาโดยใช้การเรียนรู้ตามแนวทาง STEAM โดยการศึกษาเอกสารและงานวิจัยและการประเมินจากผู้เชี่ยวชาญด้านการพัฒนาหลักสูตรระดับประถมศึกษาและด้านการจัดการเรียนการสอนแบบบูรณาการตามแนวทาง STEAMโดยมีขั้นตอนดำเนินการ 3 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ขั้นตอนที่ 2 การพัฒนาร่างหลักสูตรและประเมินคุณภาพโดยผู้ทรงคุณวุฒิ ขั้นตอนที่ 3 การปรับปรุงและแก้ไขหลักสูตร ผลการวิจัยได้หลักสูตรประถมศึกษาเพื่อการเรียนรู้ตามแนวทาง STEAM มีองค์ประกอบของหลักสูตร ดังนี้แนวคิดของหลักสูตรเป็นการเชื่อมโยง 8 กลุ่มสาระการเรียนรู้,จุดมุ่งหมายของหลักสูตรเพื่อให้ผู้เรียนเกิดการเรียนรู้แบบบูรณาการข้ามกลุ่มสาระวิชา โดยใช้ทักษะการคิดแก้ปัญหาตามสถานการณ์ที่หลากหลายได้และสามารถสร้างสรรค์ผลงานโดยใช้ทักษะการคิดสร้างสรรค์ผ่านกระบวนการออกแบบทางวิศวกรรมศาสตร์ได้, โครงสร้างของหลักสูตร มี 6 หน่วยการเรียนรู้, ระยะเวลาการดำเนินการ 89 คาบ (คาบละ 45 นาที), การจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบ่งเป็น 6 ขั้นตอน, สื่อการเรียนรู้ที่สนับสนุนการสร้างสรรค์ผลงาน และการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ ด้านหลักสูตร ด้านกิจกรรมการเรียนการสอน และด้านเวลา  สำหรับผลการประเมินของผู้เชี่ยวชาญต่อหลักสูตรประถมศึกษาเพื่อการเรียนรู้ตามแนวทาง STEAM เห็นว่ามีความสอดคล้อง และมีความเหมาะสมในระดับมาก   คำสำคัญ: การพัฒนาหลักสูตร,หลักสูตรประถมศึกษา,การจัดการเรียนรู้ตามแนว STEAM Abstract This research aims to develop an elementary curriculum for learning by using STEAM. The research procedures were studying researches and documents and evaluating by experts specializing in developing the elementary curriculum and instructional integrating by using STEAM. The research procedures following 3 phases: (1) acquiring the relevant information (2) developing the curriculum draft and evaluating(3) improving the curriculum. The results of the research were as follows: The research was found that elementary curriculum based on STEAM consists of the following components; The concept of curriculum are integrating 8 core subjects together, The purposes of this curriculum are to provide students with integrated learning by applying problem-solving skills in different situations and enable to create works with creative thinking skill through engineering design process, The structure of the curriculum consists of 6 learning units, The processing time is 89 periods (45 minutes for each period), Learning activities are divided into 6 procedures, Instructional media are materials support creating,Assessment and Evaluation in 3 aspects: curriculum, learning activities and timing. The experts’ opinions on the Elementary curriculum for learning by using STEAM was congruence with its purposes and was also considerably appropriate.   Keywords: Curriculum Development,Elementary Curriculum, STEAM Education

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads