คู่มือช่วยในการเตรียมตัวสำหรับสอบปฏิบัติเครื่องดนตรีฮอร์นเพื่อเข้าสอบในระดับปริญญาตรีในประเทศไทย : Handbook of preparation for horn to audition into under-graduate school in Thailand.

Authors

  • กฤษณ์ วิกรวงษ์วนิช

Keywords:

ฮอร์น, คู่มือสำหรับฝึกฮอร์น, สอบปฏิบัติ, Horn, Audition, Horn Handbook

Abstract

วิจัยฉบับนี้เกิดขึ้นจากประสบการณ์การสอน และการฟังสอบในระดับอุดมศึกษาเป็นเวลาหลายปีของผู้วิจัย ซึ่งที่ผ่านมาพบปัญหาหลายอย่างที่เกิดขึ้นกับนักเรียนที่เตรียมตัวมาสอบ ปัญหาต่างๆที่เกิดขึ้นคือ นักเรียนเลือกบทเพลงไม่เหมาะกับการสอบ ไม่มีการเตรียมตัวที่ดีพอ มีความตื่นเต้นสูงมาก เมื่อถึงเวลาสอบนักเรียนไม่สามารถทำสอบได้ดี ทำให้พลาดโอกาสในการเข้าศึกษาในสถาบันที่ตนเองตั้งใจไว้ จากข้อมูลที่รวบรวม และสรุปได้ทำให้ทราบว่า ปัญหาต่างๆที่เกิดขึ้นมีดังต่อไปนี้ นักเรียนส่วนใหญ่เรียนจากกิจกรรมวงโยธวาทิตที่ใช้ระบบ รุ่นพี่สอนรุ่นน้อง และมีครูประจำวงดนตรีอยู่คนเดียวที่ต้องสอนทุกเครื่อง ขาดแคลนตำราสำหรับฝึก ขาดแคลนโน้ตเพลงสำหรับฝึก ขาดแคลนผู้ฝึกสอนประจำเครื่องมือเอกนั้นๆ  ใช้เวลาในการเตรียมตัวสอบน้อยเกินไป ปัญหาเหล่านี้ทำให้ผู้วิจัยมีความตั้งใจจะช่วยแก้ปัญหาให้ทุเลาลง โดยการเก็บข้อมูลงานวิจัย และจัดทำคู่มือช่วยในการสอบปฏิบัติสำหรับเครื่องมือเอกฮอร์นขึ้น ผลสรุปที่ได้จากงานวิจัยมีดังนี้ - ควรตัดสินใจที่จะสอบเข้าเรียนเอกดนตรีให้เร็ว - ควรมีเวลาในการเตรียมตัวมากกว่า 6 เดือน -  บทเพลงแนะนำสำหรับการสอบ  Mozart : Horn Concerto No 3,  Saint Saens : Concertpiece,        Franz Strauss : Nocturno -  จำบทเพลงให้ได้ทั้งหมด เพื่อลดความตื่นเต้นในเวลาสอบ คำสำคัญ: ฮอร์น ; คู่มือสำหรับฝึกฮอร์น ; สอบปฏิบัติ   Abstract The research “ Handbook of preparation for horn to audition into under-graduate school in Thailand.” was motivated by the researcher’s experience in teaching and judging for auditions for many years, and has witnessed  many students and candidates that bare the same issues, such as, not choosing a proper repertoire,  having stage fright  and anxiety, being under-prepared  and etc. Which led to an unsuccessful audition. Through these facts and experiences, the researcher has come to realize the causes of these problems were most students and candidates were sharing. By learning their instruments thru playing in high school wind bands, they were not given a proper instruction in many regards, since there were no specific instructor for each instrument. Moreover, the lack of teaching and learning materials such as, sheet music, CDs, or method books are widely common in high schools. This research is the intention of the researcher, as a horn player and horn teacher, to moderate these problems and is to be used as a hand book to help preparing a prospect candidate to a successful audition. Conclusions: -  The candidate must be well-prepared and have enough time to prepare for the audition (at least 6 months before the audition period). -  Example of standard repertoire for audition : Mozart : Horn Concerto No 3,  Saint Saens : Concertpiece,  Franz Strauss : Nocturno -  The candidate should be able to memorize the repertoire in order to reduce anxiety and stage-flight. Keyword: Horn; Audition; Horn Handbook.

Author Biography

กฤษณ์ วิกรวงษ์วนิช

สาขาดุริยางคศาสตร์สากล คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ

Downloads

Published

2019-01-15

Issue

Section

บทความวิจัย