การพัฒนาหลักสูตรการทำหุ่นกระบอกตามแนวทางทัศนศิลป์ : THE DEVELOPMENT CURRICULUM MAKING PUPPETS BASED ON THE GUIDELINES, VISUAL ARTS.

Authors

  • วรณัน ปรีเปรม

Keywords:

หลักสูตร, การทำหุ่นกระบอก, curriculum, making puppets

Abstract

การศึกษาข้อมูลพื้นฐานเพื่อพัฒนาหลักสูตรการทำหุ่นกระบอก ตามแนวทางทัศนศิลป์ โดยทดลองใช้หลักสูตรกับนักเรียน โรงเรียนเทศบาล 1 (เยี่ยมเกษสุวรรณ) จังหวัดสมุทรปราการ พบว่า นักเรียนและผู้ที่เกี่ยวข้องเห็นความสำคัญและต้องการให้ใช้ หลักสูตรประกอบด้วย ที่มาและความสำคัญ วิสัยทัศน์ คำอธิบายรายวิชา ผลการเรียนรู้ที่คาดหวัง สาระการเรียนรู้โครงสร้างหลักสูตร/เวลาเรียนแนวการดำเนินการจัดการเรียนรู้ตามหลักสูตรยและแผนจัดการเรียนรู้จำนวนย8ยแผนยผลการประเมินและปรับปรุงหลักสูตรยพบว่านักเรียนมีผลการเรียนรู้เกี่ยวกับการทำหุ่นกระบอกตามแนวทางทัศนศิลป์ ก่อนและหลังเรียน แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05นักเรียนมีความสามารถในการทำหุ่นกระบอกนมีความพึงพอใจต่อหลักสูตรในระดับมากที่สุดคำสำคัญ : หลักสูตร ; การทำหุ่นกระบอกAbstractThe purposes for this research was to development curriculum / making puppets based on the guidelines  to ninth grade students at Municipality School 1(Yiamketsuwan) samutprakan province  The research results were as follow. Students and person and perple who involved in the curriculum development would like to have curriculum / making puppets based on the visual arts guidelines . The developed curriculum consisted of origin and the important of vision,course description,learning outcome, learning content, learning time on task, instructional guideline and eight lesson plans which included the contents The results of curriculum evaluation indicated that students’ pretest – posttest achievement scoreswere statistically significant different at the .05 level , the developed curriculum could enable the student to making puppets based on the guidelines , visual arts.Their scores indicated a superb level of competency.Keyword : curriculum / making puppets

Author Biography

วรณัน ปรีเปรม

ครูอันดับคศ. 3 วป. เทศบาลนครสมุทรปราการ

Downloads

Published

2018-07-11

Issue

Section

บทความวิจัย