งานสร้างสรรค์บทเพลง “เดี่ยวไวโอลินในบทเพลงเขมรไทรโยค” : Composition : “Violin Solo Khamen Sai Yoke”

Authors

  • โกวิทย์ ขันธศิริ

Keywords:

งานสร้างสรรค์ดนตรี, เดี่ยวไวโอลิน, เขมรไทรโยค, ดนตรีร่วมสมัย

Abstract

บทเพลงในยุคปัจจุบันส่วนใหญ่จะอยู่ในรูปแบบดนตรีสากล ส่งผลทำให้ดนตรีไทยในแบบฉบับดั้งเดิมลดน้อยลง  ผู้เขียนจึงเกิดแรงบันดาลใจในการสร้างสรรค์บทเพลงไทยเดิมมาประยุกต์เข้ากับดนตรีสากล โดยใช้เทคนิคสำเนียงทางดนตรีไทยของเครื่องสายผสมผสานกับเครื่องดนตรีสากล คือ เปียโน และพัฒนารูปแบบของดนตรีให้มีความเหมาะสมเป็นดนตรีร่วมสมัย ในผลงานนี้ได้นำบทเพลงเขมรไทรโยค ได้เค้าโครงมาจากบทเพลงเขมรกล่อมลูก โดยท่านสมเด็จฯ เจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์ เป็นผู้ทรงพระนิพนธ์ แล้วประทานนามบทเพลงว่า เขมรไทรโยค นำมาประยุกต์สร้างสรรค์ขึ้น ซึ่งทำให้ได้บทเพลงที่มีอรรถรสของดนตรีไทย  แต่สามารถบรรเลงได้หลากหลายมิติมากยิ่งขึ้น และสามารถนำไปใช้ในการบรรเลงในโอกาสต่าง ๆ ได้ คำสำคัญ : งานสร้างสรรค์ดนตรี ; เดี่ยวไวโอลิน ; เขมรไทรโยค ; ดนตรีร่วมสมัย Abstract At present, the majority of music activities in Thailand prefer to compose and  perform in the style resembles popular western music more than Thai traditional music. The reason for that is because  Thai traditional music in general is derived from the past generation of  Thai people and the music has been passed on to the new generation of  Thai people. Therefore, I had been trying to create and integrate contemporary music with traditional music. I have simultaneously incorporating techniques such as, intonation, improvisation, and expression of Thai traditions to high degree with western chord progression and the other musical style of western music, in order to add a new layer to modern Thai music to make it more appealing to modern listeners. I have chosen violin and piano as instruments by having violin played in the style of Thai music and having piano played on the classical and jazz chord progression. The results are  astonishing and these instruments  complement each other perfectly in contemporary music on the melody of  Prince Narisara Nuvadtivongs.The name of the classical Thai melody has changed to Khamen Sai Yoke. It was originally called Khamen Klomlook  in the  past. I had applied and created a new concept which is a combination of integrating  Thai and western music to play in the same performance. I also have arranged all indications of signs and dynamic including musical terms such as, bowing and fingering during my arrangement to appropriate to all dementions in contemporary and western music nowadays.

Author Biography

โกวิทย์ ขันธศิริ

รองศาสตราจารย์  วิทยาลัยการดนตรี  มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา

Downloads

Published

2019-01-15