การสำรวจการใช้แอปพลิเคชันของครูเปียโนในการเรียนการสอนทักษะทางดนตรีสำหรับผู้เรียนขั้นต้น : USING MOBILE APPLICATIONS FOR PIANO LESSONS: A SURVEY OF PIANO TEACHERS IN BANGKOK

Authors

  • ธรณ์ธันย์ เกษมสถิตย์วงศ์

Keywords:

แอปพลิเคชัน, ทักษะดนตรี, การเรียนดนตรี, Application, Musical skill, Music learning

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจการใช้แอปพลิเคชันในการเรียนการสอนทักษะทางดนตรีและทัศนคติของครูเปียโนต่อการใช้แอปพลิเคชันในการเรียนการสอนทักษะทางดนตรีสำหรับผู้เรียนเปียโนขั้นต้น ได้ทำการเก็บข้อมูลกับครูเปียโนที่ใช้แอปพลิเคชันในการเรียนการสอนทักษะทางดนตรีกับผู้เรียนเปียโนขั้นต้น และมีประสบการณ์ในการสอนอย่างน้อย 3 ปี จำนวน 62 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม ผลการวิจัย พบว่า ครูเปียโนใช้แอปพลิเคชันในการเรียนการสอนทักษะการเล่น การฟัง การอ่าน การร้อง และการสร้างสรรค์ ตามลำดับ ใช้เวลาเฉลี่ยน้อยกว่า 10 นาทีในแต่ละครั้ง ซึ่งการใช้    แอปพลิเคชันทำให้ผู้เรียนมีความกระตือรือร้น สามารถแสดงทักษะที่พึงประสงค์ได้ดีขึ้น และทำให้ผู้เรียน     มีโอกาสแลกเปลี่ยนความรู้/ความคิดเห็นกับครูและได้รับความรู้มากขึ้น โดยคัดเลือกแอปพลิเคชันจากประโยชน์ที่ได้รับ แอปพลิเคชันที่ใช้งานได้ง่าย และทักษะที่ต้องการผู้เรียน ตามลำดับ ประกอบด้วย      34 แอปพลิเคชันใน 4 ทักษะดนตรี แบ่งเป็น การเล่น 14 แอปพลิเคชัน การร้อง 3 แอปพลิเคชัน การฟัง         9 แอปพลิเคชัน และการอ่าน 8 แอปพลิเคชัน โดยครูเปียโนมีทัศนคติที่ดีต่อการใช้แอปพลิเคชันในการเรียนการสอน คำสำคัญ: แอปพลิเคชัน; ทักษะดนตรี; การเรียนดนตรี   Abstract The objectives of this research were to survey the use of mobile applications in music instruction and assess the attitude of piano instructors towards the use of mobile applications for teaching piano to primary students. The data is collected from piano instructors who use applications to teach musical skills to primary school learners. Besides, data was also collected from 62 piano instructors with at least 3 years experience, using a questionnaire as a research tool. The research found that piano instructors use the application to teach students the skills to play, listen, read, sing and to be creative. Piano instructors spend at least 10 minutes each time they use the applications in class. Using applications to teach students makes them become more enthusiastic and       be able to improve their skills. Interestingly, students have a chance to exchange    their opinions with instructors and they would become more knowledgeable. The piano instructors select applications based on benefits that students would get. Also, choose the easy-to-use application and the skills that learners need to get from the application instructions. There are 34 applications divided into 4 musical skills; 14 applications for playing, 3 applications for singing, 9 applications for listening and 8 applications for reading. The research also found that piano instructors have good attitude towards the use of applications for teaching. Keyword: Application; Musical skill; Music learning

Author Biography

ธรณ์ธันย์ เกษมสถิตย์วงศ์

นักศึกษาปริญญาโท วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล

Downloads

Published

2019-01-15

Issue

Section

บทความวิจัย