รูปแบบปัจจัยเชิงสาเหตุของการเลือกใช้บริการบริษัทสมาชิกตลาดหลักทรัพย์ ที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ของการเลือกใช้บริษัทThe Causal Company Choices of Stock Exchange Service Model Affecting to Performance of Companies Choices

Authors

  • มณฑิกานต์ เอี่ยมโซ้ นักศึกษาหลักสูตรบริหารธุรกิจดุษฎีบัณฑิต มหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย E-mail:to_oo_oo@windowslive.com
  • รัฐพล สันสน

Abstract

The objective of this research is to find the causal factors that affect thestock exchange securities company choices.This research composed of quantitativeand qualitative researchby studying the representativesof 600investors. Thequestionnaires is used to collect the data, also the focus group were interviewed. Structural Equation Model (SEM) was used to examine and analyze the data.The research result found that,external factor sin fluence the companies choices are security company’s characteristics inmany aspects namely reputation and the stability of company, the data analysis abilities ,technology and information, the ability of the broker marketing staffsand marketing strategies which is composed of products, cost, channel of distribution, marketing communication, people, process, physical evidences, productivity and quality of service,customer relationship management (CRM), The most importantfactor that affect the security companies’ choicesand the achievement of the security company is the psychological factor namely motivation pass through the customers’ confidence. All fit indices for the model Chi square/df=1.50,P-value = 0.00009, RMSEA = 0.029, GFI = 0.97, AGFI = 0.94) met the standard values. Keywords: the causalcompanies’ choice, security company’s characteristics, factor ofservice marketing, psychological factors, performance of companies choicesบทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อค้นหารูปแบบปัจจัยเชิงสาเหตุของการเลือกใช้บริการที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ของบริษัทสมาชิกตลาดหลักทรัพย์ ซึ่งเป็นการวิจัยแบบผสมผสานการวิจัยเชิงคุณภาพและการวิจัยเชิงปริมาณโดยศึกษา จากตัวแทนนักลงทุนรวมจำนวน600 คน เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสัมภาษณ์แบบสอบถามและแบบสนทนากลุ่ม ทำการค้นหารูปแบบโดยการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสมการโครงสร้างผลการวิจัยพบว่าปัจจัยภายนอกที่มีอิทธิพลต่อผลสัมฤทธิ์การเลือกใช้บริษัท ประกอบด้วย คุณลักษณะของบริษัทหลักทรัพย์ด้านต่าง ๆ คือ ชื่อเสียงและความมั่นคงของบริษัท คุณภาพของบทวิเคราะห์ เทคโนโลยีและข้อมูลข่าวสารความสามารถของเจ้าหน้าที่การตลาดและส่วนประสมการตลาดบริการซึ่งประกอบด้วยผลิตภัณฑ์ ราคาช่องทางการจัดจำหน่ายสื่อสารการตลาด บุคลากรกระบวนการสิ่งแวดล้อมทางกายภาพ ประสิทธิภาพและคุณภาพการบริการการจัดการความสัมพันธ์โดยกลยุทธ์ที่มีความสำคัญที่สุดของผลสัมฤทธิ์ของการเลือกใช้บริษัท คือแรงจูงใจซึ่งเป็นปัจจัยด้านปัจจัยจิตวิทยาโดยจะส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ของการเลือกใช้บริษัทด้านความเชื่อมั่นมากที่สุด โดยผลสัมฤทธิ์ของการเลือกใช้บริษัท มีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูล เชิงประจักษ์ในระดับดี (ค่าสถิติ Chi square/df = 1.50, P-value  =  0.00009,  RMSEA = 0.029, GFI = 0.97, AGFI = 0.94) คำสำคัญ: ปัจจัยเชิงสาเหตุของการเลือกใช้บริษัท คุณลักษณะของบริษัทหลักทรัพย์ ปัจจัยการตลาดบริการ ปัจจัยจิตวิทยา ผลสัมฤทธิ์ของการเลือกใช้บริษัท

Author Biography

รัฐพล สันสน

อาจารย์ประจำคณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย

Downloads

Published

2016-10-13