Marketing Strategies of Independent Gas Station in Thailand

Authors

  • กิตติ แก้วเขียว นิสิตระดับบัณฑิตศึกษา สาขาวิชาการตลาด คณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย
  • สุดาพร สาวม่วง อาจารย์ประจำสาขาวิชาการตลาด คณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย

Abstract

กลยุทธ์การตลาดของสถานีบริการน้ำมันอิสระในประเทศไทยThe objectives of this quantitative research were to identify the model of marketing strategies used by successful independent gas stations in Thailand. Data collection was conducted by in-depth interviews of the gas station owners to survey the variables that were factors in their strategy. To develop the tools of quantitative research, the questionnaires were tested and qualified for content validity and reliability. The data were collected from 560 samples of the customers of the successful independent gas stations in Thailand. The research using descriptive statistics includes frequencies, percentage, arithmetic mean, and standard deviation. The inferential statistics used to test the hypotheses were path analysis and structural equation modeling. The results of this research found that the structural equation model was consistent with the empirical data by the indicator of  GFI = 0.96, AGFI = 0.95,= 299.56, df = 269, P-value = 0.097, and RMSEA = 0.01 The marketing strategies of independent gas stations in Thailand consist of the consumer behavior factors, external environment factors, and marketing strategy factors. Firms should pay close attention to the marketing strategy factors due to these factors having the highest impact on business performance, followed by the external environment and consumer behavior factors.   Keywords: Consumer behavior, Marketing strategies, Independent gas station บทคัดย่อ การวิจัยเชิงปริมาณครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อค้นหากลยุทธ์การตลาดของสถานีบริการน้ำมันอิสระในประเทศไทย เก็บรวบรวมข้อมูลโดยวิธีการสัมภาษณ์จากผู้ประกอบการสถานีบริการน้ำมันอิสระที่ประสบความสำเร็จ เพื่อสำรวจตัวแปรที่เป็นองค์ประกอบของกลยุทธ์และนำไปพัฒนาเครื่องมือวิจัยสำหรับการวิจัยเชิงปริมาณ ได้แก่ แบบสอบถาม ที่ผ่านการทดสอบการหาคุณภาพด้านค่าความเที่ยงตรงและค่าความเชื่อมั่น โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้บริโภคที่เข้ามาใช้บริการในสถานีบริการน้ำมันอิสระในประเทศไทยที่ประสบความสำเร็จ จำนวน 560 คน สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติอนุมานสมมติฐาน ได้แก่ สถิติวิเคราะห์เส้นทางอิทธิพล (Path analysis) และสถิติการวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้าง (Structural Equation Modeling : SEM) ผลการวิจัยพบว่า โมเดลสมการโครงสร้างมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ในเกณฑ์ดี โดยมีค่า GFI = 0.96, AGFI = 0.95, = 299.56, df = 269, P-value = 0.096, และ RMSEA = 0.014 โดยกลยุทธ์การตลาดที่ส่งผลต่อผลประกอบการของสถานีบริการน้ำมันอิสระในประเทศ ประกอบไปด้วย ปัจจัยด้านพฤติกรรมผู้บริโภค ปัจจัยภายนอก และกลยุทธ์การตลาดของสถานีบริการน้ำมันอิสระ ซึ่งควรให้ความสำคัญด้านปัจจัยกลยุทธ์การตลาดของสถานีบริการน้ำมันอิสระมากที่สุด เนื่องจากส่งผลทางตรงต่อผลประกอบการของสถานีบริการน้ำมันอิสระสูงที่สุด รองลงมาคือ ปัจจัยด้านภายนอก และปัจจัยด้านพฤติกรรมผู้บริโภค ตามลำดับ คำสำคัญ: พฤติกรรมผู้บริโภค กลยุทธ์การตลาด สถานีบริการน้ำมันอิสระ 

Downloads

Published

2014-01-30

Issue

Section

บทความวิจัย/ปริญญานิพนธ์