การพัฒนาการคิดไตร่ตรองและพฤติกรรมการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญของครูประถมศึกษาโดยใช้เทคนิคการวิจัยปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม (The Development of Elementary Teachers’ Reflective Thinking and Teaching Behaviors emphasize on Child- Centered Approach ... )

Authors

  • ชุลีกร ยิ้มสุด (Chuleekorn Yimsut)
  • ดุษฎี โยเหลา (Dusadee Yaelao)
  • ฉันทนา ภาคบงกช (Chantana Parkbongkoch)
  • อัญชลี เกษสุริยงค์ (Uncharee Ketsuriyong)

Abstract

          The purposes of this research were to develop the elementary teachers' reflective thinking and teaching behaviors toward child-centered approach, and to develop a model of teaching behaviors emphasize on child-centered approach using  participatory action research. The participants were the administrator, the head of academic department and the Mathematic teachers at Ban Ton Prong School, Trang Educational Service Area Office  2. The research instruments were the semi-structure interview form for recording the data on reflective thinking, the questionnaire for teaching behaviors emphasize on child-centered approach, and the questionnaire of students satisfaction toward teaching behaviors. The quantitative data were analyzed using the Wilcoxon T Test for Two Related Samples.  The qualitative data were analyzed using content analysis. Research findings were as follows: 1) After using PAR technique for developing reflective thinking, the teachers' reflective thinking was significantly higher at the 05 level. 2) After using PAR technique for developing reflective thinking, the teachers' teaching behaviors emphasized on child - centered approach was significantly higher at .05 the level. 3)The model of developing on teaching behaviors emphasized  child -centered approach comprise of 3 components as follows: 1) the principles for teacher development consist of 4 characteristics ; school based-training for in-service teacher development, building collaborative participants , self-development by reflective teaching, and reflecting their own learning experiences or master teacher. 2) the process compose of 3 cycles, the first cycle was  promoting the concepts child - centered approach, the second cycle was to develop reflective thinking for changing teaching behaviors, and the third cycle was to construct innovation of teaching behaviors emphasized on child - centered approach and 3) Three phases evaluation: before, during and after using the model  development  of teaching behaviors emphasize on child-centered approach. Keywords:  reflective thinking, teaching behaviors of child-centered approach บทคัดย่อ           การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาการคิดไตร่ตรองและพฤติกรรมการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญของครูและสร้างรูปแบบการพัฒนาพฤติกรรมการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญของครูโดยใช้เทคนิคการวิจัยปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม ผู้ร่วมวิจัยคือ ผู้อำนวยการสถานศึกษา ครูวิชาการและครูผู้สอนกลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์  โรงเรียนบ้านต้นปรง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาตรัง เขต 2 จำนวน 8 คน เครื่องมือในการวิจัยได้แก่ แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างการคิดไตร่ตรองของครู แบบประเมินพฤติกรรมการสอนของครูที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญและแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนการสอนของครู และการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณด้วยสถิติ T-Test ของวิลค็อกซัน (The Wilcoxon T Test for Two Related Samples) ส่วนข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) ครูมีการคิดไตร่ตรองหลังการพัฒนาด้านการคิดไตร่ตรองสูงกว่าก่อนการพัฒนาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  2) ครูมีพฤติกรรมการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญสูงกว่าก่อนการพัฒนาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  และ 3)รูปแบบการพัฒนาพฤติกรรมการสอนของครูที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ ประกอบด้วย 3 ส่วน คือ (1)หลักการ ได้แก่ หลักการพัฒนาโดยใช้โรงเรียนเป็นฐาน  หลักการพัฒนาที่เน้นความร่วมมือร่วมใจ หลักการพัฒนาตนเองโดยการคิดไตร่ตรองในการปฏิบัติงานสอน และหลักการเรียนรู้จากประสบการณ์หรือตัวแบบ (2) กระบวนการพัฒนาแบ่งเป็น 3 วงจร  คือ  วงจรที่ 1 ปรับเปลี่ยนแนวคิดของครูสู่การจัดการเรียนการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ วงจรที่ 2 พัฒนาการคิดไตร่ตรองเพื่อการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการสอนและวงจรที่ 3 สร้างนวัตกรรมพฤติกรรมการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ โดยใช้กระบวนการวิจัยปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมเป็นกระบวนการพัฒนา และ(3) การประเมินผล แบ่งเป็น 3 ช่วง คือ ก่อน ระหว่าง และหลังพัฒนาคำสำคัญ: การคิดไตร่ตรอง   พฤติกรรมการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ

Downloads