Strategies and Attitudes towards French Language Learning of Beginner Students

Authors

  • Dr. Sirajit Dejamonchai
  • Chanaya Darnsawasdi

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและวิเคราะห์กลวิธีการเรียนรู้และทัศนคติที่มีต่อการเรียนภาษาฝรั่งเศสของผู้เรียนระดับเริ่มต้นในรายวิชาภาษาฝรั่งเศสเพื่อการสื่อสาร 2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2556 ประกอบด้วยนักศึกษาจากคณะวิศวกรรมศาสตร์ คณะพาณิชย์ศาสตร์และการบัญชี คณะศิลปศาสตร์ คณะรัฐศาสตร์ คณะวารสารศาสตร์และสื่อสารมวลชน คณะสังคมสงเคราะห์ และคณะสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา รวมจำนวนทั้งสิ้น 56 คน ผลการศึกษาพบว่าในภาพรวมนักศึกษาทุกคณะมีการใช้กลวิธีการเรียนภาษาฝรั่งเศสอยู่ในระดับสูง โดยเฉพาะอย่างยิ่งการใช้กลวิธีในการจัดการเรียนรู้ของตนเอง ส่วนกลวิธีด้านความรู้ ความเข้าใจ และกลวิธีด้านการจำมีการใช้อยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณากลวิธีการเรียนโดยจำแนกตามเพศและเกรดรายวิชาภาษาอังกฤษของนักศึกษาพบว่ามีการใช้กลวิธีการเรียนภาษาฝรั่งเศสอยู่ในระดับสูงเช่นกัน นอกจากนี้ผลการวิจัยพบว่าการใช้กลวิธีการเรียนภาษาฝรั่งเศสในภาพรวมมีความสัมพันธ์ทางบวกกับทัศนคติต่อการเรียนภาษาฝรั่งเศสของนักศึกษาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับนัยสำคัญ .01 คำสำคัญ: กลวิธีการเรียนรู้ ทัศนคติต่อการเรียน ผู้เรียนระดับเริ่มต้น Abstract The purposes of this research were to study and analyze French language learning strategies of undergraduate students and their attitudes toward French language learning. The target group of this study is consisted of 56 students from following faculties: Engineering, Commerce and Accountancy, Liberal Arts, Political Science, Journalism and Mass Communication, Social Administration and Sociology and Humanities. These beginner students took the course French for communicative 2 during the second semester of the academic year 2013. The results showed that the strategies most frequently used by the students to cope with their learning are those which helped them organize and evaluate their skills by themselves. They used moderately the strategies requiring their cognitive skills. When grouped by the students’ sex and by grades from English courses, the results also showed that the students used of all strategies in language learning. The results of students’ using  French language learning strategies was positively and significantly correlated with their attitudes towards French language learning at .01 level. Keywords: Learning Strategies, Attitude towards Learning, Beginner Students  

Downloads

Published

2017-06-26