ผลการจัดกิจกรรมการสอนแบบเดินเรื่องที่มีต่อความรับผิดชอบของเด็กปฐมวัย โรงเรียนประตูชัย จังหวัดพระนครศรีอยุธยา

Authors

  • พัชรินทร์ พรหมเมศ
  • วัฒนา มัคคสมัน
  • พัชรี ผลโยธิน

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาความรับผิดชอบของเด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดกิจกรรมการสอนแบบเดินเรื่อง และ (2) เปรียบเทียบความรับผิดชอบของเด็กปฐมวัยก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการสอนแบบเดินเรื่อง  กลุ่มตัวอย่าง คือ เด็กปฐมวัยอายุ 5-6 ปี  กำลังศึกษาอยู่ชั้นอนุบาลปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2562  โรงเรียนประตูชัย  จังหวัดพระนครศรีอยุธยา จำนวน 26 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่มเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่  คู่มือและแผนการจัดกิจกรรมการสอนแบบเดินเรื่องและแบบสังเกตพฤติกรรมความรับผิดชอบของเด็กปฐมวัย  สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ  ค่าเฉลี่ย  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน  และการทดสอบค่าที   ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ก่อนการจัดกิจกรรมการสอนแบบเดินเรื่อง เด็กปฐมวัยมีความรับผิดชอบอยู่ในระดับต่ำ  ระหว่างการจัดกิจกรรมการสอนแบบเดินเรื่อง เด็กปฐมวัยมีความรับผิดชอบสูงขึ้นตามลำดับ โดยสัปดาห์ที่ 1 มีความรับผิดชอบอยู่ในระดับต่ำ สัปดาห์ที่ 2 ถึงสัปดาห์ที่ 5 มีความรับผิดชอบอยู่ในระดับปานกลาง และสัปดาห์ที่ 6 ถึงสัปดาห์ที่ 8 มีความรับผิดชอบอยู่ในระดับสูงและ(2) หลังการจัดกิจกรรมการสอนแบบเดินเรื่อง เด็กปฐมวัยมีความรับผิดชอบสูงกว่าก่อนการจัดกิจกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 คำสำคัญ: กิจกรรมการสอนแบบเดินเรื่อง  ความรับผิดชอบ  เด็กปฐมวัย Abstract The purposes of this research were (1) to study the responsibility of preschool children who undertook the storyline method activities; and (2) to compare the responsibilities of preschool children before and after undertaking the storyline method activities.  The sample obtained by cluster random sampling comprised 26 preschool children, 5 - 6 years old, studying in the third year kindergarten level during the first semester of the 2019 academic year at Pratoochai School in Phra Nakhon Si Ayutthaya province. The instruments used were a teacher’s handbook and experience plans for the storyline method activities, and a responsibility behavior of preschool children observation form. The statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test.   The research findings showed that (1) before undertaking the storyline method activities, preschool children had low level of responsibility; during undertaking the storyline activities, their responsibility levels were subsequently higher as follows: in the first week, their responsibility was at the low level; in the second week to the fifth week, their responsibility was at the moderate level; and in the sixth week to the eighth week, their responsibility was at the high level; and (2) the responsibility level of preschool children after undertaking the storyline method was significant higher than its counterpart level before undertaking the activities at the .05 level. Keywords: storyline Method, responsibility, preschool children

Downloads

Published

2020-02-13