ความจำเป็นที่คนไทยต้องมีความเชี่ยวชาญภาษาอังกฤษ เพื่อเสริมสร้างความได้เปรียบในการแข่งขันระดับโลกาภิวัตน์ It’s Mandatory that Thais Have English Proficiency to Enhance Global Competitive Advantages

Authors

  • เสรี วงษ์มณฑา

Abstract

Abstract Now that AEC has been effective, Thais have to develop themselves to be well equipped to compete with citizens of other countries. Many Thais can’t communicate in English with proficiency; thus, teaching and learning English in Thailand must aim at developing students’ English proficiency. Both instructors and students must modify their attitudes and behaviors; Thai graduates should have English skills to prepare themselves to be world citizens. Most Thai students have low motivation to learn English; consequently, Thai graduates are disadvantageous when compared to other countries’ graduates with better English skills. Thai Government should help enhance Thai people’s English proficiency, so they can communicate efficiently. Thai students learn English for 12 years in schools, but their English proficiency is too low for them to communicate efficiently. Thai Government should promote English programs at all levels—elementary, secondary, and higher education by reducing tuition fees for English programs in public schools, so that more people can afford. English instructors should improve teaching methods with an emphasis on developing students’ 4 skills—listening, speaking, reading, and writing. Students should also shift their purposes of learning English. Not only do they want to pass English test to meet the requirement of their study program, but they must also want to develop their 4 skills for social interaction and working efficiently. Keywords : Globalization, English Proficiency, Competition, Government’s Role, Instructors’ Role, Students’ Role บทคัดย่อ เมื่อประชาคมเศรษฐกิจอาเซียนมีผลบังคับใช้คนไทยก็ต้องพัฒนาตนเองให้มีความพร้อมที่จะเข้าแข่งขันกับพลเมืองประเทศอื่น แต่คนไทยจำนวนมากไม่สามารถใช้ภาษาอังกฤษได้ดี เพราะฉะนั้นการเรียนการสอนภาษาอังกฤษในประเทศไทยต้องมุ่งพัฒนานักศึกษาไทยให้สามารถใช้ภาษาอังกฤษได้อย่างเชี่ยวชาญ ทั้งผู้สอนและผู้เรียนต้องปรับทัศนคติและพฤติกรรม บัณฑิตไทยจะต้องมีทักษะภาษาอังกฤษเพื่อให้มีความพร้อมเป็นพลเมืองโลก แต่นักศึกษาไทยส่วนใหญ่ขาดแรงจูงใจที่จะพัฒนาภาษาอังกฤษ ทำให้บัณฑิตของไทยมีความเสียเปรียบบัณฑิตของประเทศอื่นๆ ที่ภาษาอังกฤษดีกว่า รัฐบาลต้องมีบทบาทในการส่งเสริมให้คนไทยมีความสามารถในการสื่อสารด้วยภาษาอังกฤษ ในสภาพปัจจุบัน นักศึกษาไทยเรียนภาษาอังกฤษมากกว่า 12 ปี แต่พวกเขาส่วนมากมีทักษะภาษาอังกฤษต่ำกว่าระดับที่จะสื่อสารได้อย่างมีประสิทธิภาพ รัฐบาลควรส่งเสริมหลักสูตรต่างๆ ที่เรียนเป็นภาษาอังกฤษในระดับ ประถม มัธยม อุดมศึกษา และบัณฑิตศึกษา ด้วยการทำให้ค่าเล่าเรียนสำหรับหลักสูตรเหล่านี้ในสถานการศึกษาของรัฐมีราคาถูกลงให้คนจำนวนมากสามารถเข้าเรียนได้อาจารย์ผู้สอนภาษาอังกฤษ ต้องพัฒนาวิธีการสอนภาษาอังกฤษโดยให้ความสำคัญกับการพัฒนาทักษะทั้งสี่ด้านคือ ฟัง พูด อ่าน เขียน ผู้เรียนก็จะต้องปรับความมุ่งหวังในการเรียนภาษาอังกฤษ ไม่ใช่เรียนเพื่อให้สอบผ่านตามข้อกำหนดของหลักสูตรเท่านั้น แต่จะต้องมุ่งที่จะเรียนเพื่อพัฒนาทักษะทั้ง 4 เพื่อการปฏิสัมพันธ์ทางสังคมและการทำงานที่มีประสิทธิภาพ คำสำคัญ โลกาภิวัตน์, ความเชี่ยวชาญภาษาอังกฤษ, การแข่งขัน, บทบาทรัฐบาล, บทบาทผู้สอน, บทบาทผู้เรียน

Downloads

Published

2018-11-13