An Investigation of Third Year Business English Majors’ Communication Skills through Their Free Expository Writing
Abstract
Abstract This study investigated 15 third year Business English majors studying at the Faculty of Liberal Arts, Southeast Bangkok College. The aims are to gain insights into the students’ language needs in order to improve their English communication, and to develop the teaching techniques to enhance the students English communication skills. The data collecting were done through the students’ expository writings based on the given topic. The participants were assigned to write freely on the topic “Who Am I?” The Evaluation was based on Jacobs et al (1981) writing evaluation scales. Descriptive analysis and basic statistics were used to analyze the data. The findings revealed that the participants had basic knowledge of composition, and were able to follow the directions given. However, their weaknesses were language use, grammar, tenses, and mechanics. In addition, they got mixed up between written and spoken language. In conclusion, the participants need more reinforcement in grammar, and extension of their vocabulary so that the teacher were recommended to use integrated teaching methods that will enhance the students’ communication skills. Keywords : communication skills, writing ability, integrated teaching methods บทคัดย่อ งานวิจัยนี้ได้ทำการศึกษานักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษธุรกิจชั้นปีที่ 3 ของคณะศิลปศาสตร์ วิทยาลัยเซาท์อีสต์บางกอก จำนวน 15 คน โดยประสงค์ให้ได้ความเข้าใจเรื่องความจำเป็นในการพัฒนาการสื่อสารภาษาอังกฤษของกลุ่มนักศึกษา รวมถึงเพื่อพัฒนาเทคนิคการสอนให้สามารถเพิ่มทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษด้วย ทั้งนี้รวบรวมข้อมูลผ่านชิ้นงานมอบหมายในลักษณะข้อเขียนเชิงบรรยายความตามเสรีของนักศึกษาภายใต้โจทย์ “ฉันเป็นใคร?” สำหรับการประเมินผลอาศัยเกณฑ์วัดประเมินการเขียนที่พัฒนาโดยเจคอบส์และคณะ (1981) ส่วนการวิเคราะห์ข้อมูลกระทำในรูปของการวิเคราะห์เชิงบรรยายร่วมกับหลักสถิติพื้นฐาน ข้อค้นพบที่ได้แสดงให้เห็นว่ากลุ่มนักศึกษามีความรู้พื้นฐานในการแต่งข้อเขียนตามโจทย์ได้ อย่างไรก็ดีจุดอ่อนของกลุ่มนักศึกษาอยู่ที่การใช้ภาษา ไวยากรณ์ กาล และกลไกการเขียน นอกเหนือไปจากที่ยังคงใช้ภาษาเขียนปะปนกับภาษาพูด โดยสรุป กลุ่มนักศึกษาจำเป็นต้องได้รับการพัฒนาในเรื่องไวยากรณ์และคลังคำศัพท์ โดยผู้สอนพึงใช้วิธีการสอนแบบบูรณาการที่สามารถเสริมสร้างทักษะการสื่อสารของนักศึกษาได้ คำสำคัญ ทักษะการสื่อสาร ความสามารถด้านการเขียน วิธีการสอนแบบบูรณาการDownloads
Published
2018-11-13
Issue
Section
บทความวิจัย